Vandaag stonden we terug op om 6u. Dit vinden wij nog
altijd… ZEER vroeg! Voordat de les begon maakte Sien een vlieger. Een van de
kinderen had een vlieger meegebracht maar deze was te zwaar. Daarom besloot
Sien om een nieuwe vlieger voor hem te maken. Gelukkig kon haar vlieger vliegen
en stortte hij niet direct neer. De jongen was er zeer blij en wou hem direct
versieren.
Deze morgen begon de dag met het kijken naar een stukje van
een film. Eén van de kinderen uit de Afrikaanse klas had deze meegebracht en de
juffen besloten om er dan ook samen naar te kijken. Terwijl de kinderen aan het
kijken waren naar de film, besloten wij om het spelletje van gisteren te
kopiëren. Zo hebben we het dubbel en konden we het spelen in allebei
de klassen.
Nadat we de kopies kregen, hebben we deze uitgeknipt,
gelamineerd en terug uitgeknipt. Doordat het deze morgen wat regende hadden de
jongens deze morgen turnles binnen en niet op het grote veld. De jongens
leerden hoe ze een bal naar elkaar moeten gooien (basis van cricket).
Dan mochten ze terug wat spelen en eten. Vandaag spraken ze
over het zintuig proeven en voelen. Ze maakten enkele werkjes. (Zie foto’s
hieronder)
Tijdens het buitenspelen vroegen enkele kinderen om het
spelletje nog eens te spelen. Sommige kinderen konden het al zelfstandig
spelen. Een iemand draaide de kaartjes en de andere speelden. Zoals in België
lukt het bij de ene ook beter dan bij de andere om het juist en zonder vals
spelen te doen. Gelukkig dat we het spel kopieerden want Ruth speelde het in de
Afrikaanse klas en Sien in de Engelse klas. Zo speelden we op hetzelfde moment.
Als de kinderen op het laatste van de dag terug in groepjes
verdeeld werden, bleven wij bij juf Wendy. Daar deden ze enkele spelletjes met
een pittenzakje en hoepels. Wie weten nu niet echt wie de kleine motoriek doet,
juf Wendy of juf Marianne. We merkten dat ze allebei groot motorische
vaardigheden oefenden. Dan was de schooldag weeral gedaan.
We zaten nog even samen met de twee juffen om onze ideeën
voor volgende week te zeggen. Wij wilden eens iets anders doen dan altijd een
tafel met schilderen, een tafel met tekenen,
een tafel met lijmen en knippen. Maar de twee juffen wilden dit behouden, ze
waren wel behulpzaam bij het concreter maken van onze activiteiten. We mogen
wel altijd een wiskunde- of taalspel doen als extra als ze klaar zijn met
al hun werkjes. Het is ons wel gelukt om wiskunde te verwerken in een
schilderactiviteit, dit vonden ze een goed idee. Wij passen ons aan aan de gewoontes
van de klas en zij accepteren onze vernieuwende ideeën. Het was een leerrijk
gesprek voor allemaal.
Dan aten we nog wat wraps op van gisteren en gingen we onze
mails checken in de computerklas. Na dit alles gingen we nog eens een kijkje
nemen bij de nazorg. We speelden nog een paar spelletjes, we merkten dat ze
ervan houden dat we wat zot doen met hen. Ze willen geen structuur meer in de
namiddag en ze willen liever vrij spelen. Maar we zullen toch blijven proberen
om een paar spelletjes te spelen met de kinderen.
Anke moest deze namiddag geen zwemles geven maar ze moest
wel in de klas blijven tot 15u. Na nog een tof gesprek (over boyfriends,
owkies) met de twee kuisvrouwen (Emma en Lilly) vertrokken we terug naar huis.
Een vriendin van Anke moet zorgen voor twee meisjes waarvan
de ouders op reis zijn naar Pretoria tot zondag. De vriendin moest naar een vergadering
op school en zo nam Anke de oppas op zich. Wij mochten kiezen of we
meegingen en dit deden we.
De auto moest wachten voor een grote poort die openging.
Achter die poort stonden zeer veel grote kasten van huizen. We gingen binnen in
het eerste huis dat we zagen. Daar wonen Heike en Zemke: de ene is 7 jaar de
andere 9 jaar. In het begin waren ze zeer verlegen, dan toonden ze ons het hele
huis. Het was echt heel groot, ze hadden elk een eigen badkamer en er waren zeer
veel extra kamers zoals een speelkamer, sportkamer,... Ze hadden ook een
hamster, hij heette Sparky. Dan haalden we terug het spelletje boven die we
ook in de kleuterklas, gelukkig zat het nog in onze tas want we hebben er twee
uur lang mee gespeeld. Ze waren echt heel actief en ze leerden ons tijdens het
spelletje Afrikaans. Ze verbeterden ons zelf, maar dat vonden we goed. Zaterdag
gaan we met hen nog eens naar de film (naar de flikkie).
Nu is Anke spaghetti aan het maken, het ruikt al baie
lekker. Straks kijken we misschien nog verder naar de film van gisteren en dan
gaan we terug slapen. Hopelijk even lekker als vannacht.
Wist-je-datjes: Wist je dat…
-
Er hier ook kasten van huizen bestaan.
-
We hier in kleur kunnen kopiëren.
-
Sien een paar complimenten kreeg over haar broek
en Ruth over haar T-shirt.
-
Er vandaag veel kinderen hun tenen hebben
gestoten.
-
Kinderen al naar ons komen met problemen/vragen.
Ze beginnen dan met:Teacher…. Juffrouw…
-
Sommige het spelletje al alleen kunnen spelen.
-
Ze hier naar een film keken met sneeuw in… Ze
zien hier wel nooit sneeuw. Dus dit was niet echt in de belevingswereld van de
kinderen.
-
We alle twee voor de eerste keer met het deken
op ons konden slapen vannacht omdat hier niet meer zo warm was. Daardoor
sliepen we allebei heel goed.
-
Daffy (een kindje) zich verstopt onder een struik
omdat hij iemand pijn had gedaan. Ik moest hem halen en ik moest hem echt
vanonder de struik trekken….
-
Alle mensen vandaag hun vuilbakken (=asblek) buiten zetten en dat er dan andere (armere)
mensen rond gaan met een winkelkar om alle vuilbakken te doorzoeken. Ze nemen
de flesjes waarvoor ze nog statiegeld krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten