donderdag 20 februari 2014

20 februari


Vandaag stonden we terug op om 6u. Dit vinden wij nog altijd… ZEER vroeg! Voordat de les begon maakte Sien een vlieger. Een van de kinderen had een vlieger meegebracht maar deze was te zwaar. Daarom besloot Sien om een nieuwe vlieger voor hem te maken. Gelukkig kon haar vlieger vliegen en stortte hij niet direct neer. De jongen was er zeer blij en wou hem direct versieren.
Deze morgen begon de dag met het kijken naar een stukje van een film. Eén van de kinderen uit de Afrikaanse klas had deze meegebracht en de juffen besloten om er dan ook samen naar te kijken. Terwijl de kinderen aan het kijken waren naar de film, besloten wij om het spelletje van gisteren te kopiëren. Zo hebben we het dubbel en konden we het spelen in allebei de klassen.
Nadat we de kopies kregen, hebben we deze uitgeknipt, gelamineerd en terug uitgeknipt. Doordat het deze morgen wat regende hadden de jongens deze morgen turnles binnen en niet op het grote veld. De jongens leerden hoe ze een bal naar elkaar moeten gooien (basis van cricket).
Dan mochten ze terug wat spelen en eten. Vandaag spraken ze over het zintuig proeven en voelen. Ze maakten enkele werkjes. (Zie foto’s hieronder)

Tijdens het buitenspelen vroegen enkele kinderen om het spelletje nog eens te spelen. Sommige kinderen konden het al zelfstandig spelen. Een iemand draaide de kaartjes en de andere speelden. Zoals in België lukt het bij de ene ook beter dan bij de andere om het juist en zonder vals spelen te doen. Gelukkig dat we het spel kopieerden want Ruth speelde het in de Afrikaanse klas en Sien in de Engelse klas. Zo speelden we op hetzelfde moment.

Als de kinderen op het laatste van de dag terug in groepjes verdeeld werden, bleven wij bij juf Wendy. Daar deden ze enkele spelletjes met een pittenzakje en hoepels. Wie weten nu niet echt wie de kleine motoriek doet, juf Wendy of juf Marianne. We merkten dat ze allebei groot motorische vaardigheden oefenden. Dan was de schooldag weeral gedaan.

We zaten nog even samen met de twee juffen om onze ideeën voor volgende week te zeggen. Wij wilden eens iets anders doen dan altijd een tafel met schilderen,  een tafel met tekenen, een tafel met lijmen en knippen. Maar de twee juffen wilden dit behouden, ze waren wel behulpzaam bij het concreter maken van onze activiteiten. We mogen wel altijd een wiskunde- of taalspel doen als extra als ze klaar zijn met al hun werkjes. Het is ons wel gelukt om wiskunde te verwerken in een schilderactiviteit, dit vonden ze een goed idee. Wij passen ons aan aan de gewoontes van de klas en zij accepteren onze vernieuwende ideeën. Het was een leerrijk gesprek voor allemaal.
Dan aten we nog wat wraps op van gisteren en gingen we onze mails checken in de computerklas. Na dit alles gingen we nog eens een kijkje nemen bij de nazorg. We speelden nog een paar spelletjes, we merkten dat ze ervan houden dat we wat zot doen met hen. Ze willen geen structuur meer in de namiddag en ze willen liever vrij spelen. Maar we zullen toch blijven proberen om een paar spelletjes te spelen met de kinderen.
Anke moest deze namiddag geen zwemles geven maar ze moest wel in de klas blijven tot 15u. Na nog een tof gesprek (over boyfriends, owkies) met de twee kuisvrouwen (Emma en Lilly) vertrokken we terug naar huis.
Een vriendin van Anke moet zorgen voor twee meisjes waarvan de ouders op reis zijn naar Pretoria tot zondag. De vriendin moest naar een vergadering op school en zo nam Anke de oppas op zich. Wij mochten kiezen of we meegingen en dit deden we.
De auto moest wachten voor een grote poort die openging. Achter die poort stonden zeer veel grote kasten van huizen. We gingen binnen in het eerste huis dat we zagen. Daar wonen Heike en Zemke: de ene is 7 jaar de andere 9 jaar. In het begin waren ze zeer verlegen, dan toonden ze ons het hele huis. Het was echt heel groot, ze hadden elk een eigen badkamer en er waren zeer veel extra kamers zoals een speelkamer, sportkamer,... Ze hadden ook een hamster, hij heette Sparky. Dan haalden we terug het spelletje boven die we ook in de kleuterklas, gelukkig zat het nog in onze tas want we hebben er twee uur lang mee gespeeld. Ze waren echt heel actief en ze leerden ons tijdens het spelletje Afrikaans. Ze verbeterden ons zelf, maar dat vonden we goed. Zaterdag gaan we met hen nog eens naar de film (naar de flikkie). 

Nu is Anke spaghetti aan het maken, het ruikt al baie lekker. Straks kijken we misschien nog verder naar de film van gisteren en dan gaan we terug slapen. Hopelijk even lekker als vannacht.
Wist-je-datjes: Wist je dat…
-          Er hier ook kasten van huizen bestaan.
-          We hier in kleur kunnen kopiëren.
-          Sien een paar complimenten kreeg over haar broek en Ruth over haar T-shirt.
-          Er vandaag veel kinderen hun tenen hebben gestoten.
-          Kinderen al naar ons komen met problemen/vragen. Ze beginnen dan met:Teacher…. Juffrouw…
-          Sommige het spelletje al alleen kunnen spelen.
-          Ze hier naar een film keken met sneeuw in… Ze zien hier wel nooit sneeuw. Dus dit was niet echt in de belevingswereld van de kinderen.
-          We alle twee voor de eerste keer met het deken op ons konden slapen vannacht omdat hier niet meer zo warm was. Daardoor sliepen we allebei heel goed.
-          Daffy (een kindje) zich verstopt onder een struik omdat hij iemand pijn had gedaan. Ik moest hem halen en ik moest hem echt vanonder de struik trekken….
-          Alle mensen vandaag hun vuilbakken (=asblek)  buiten zetten en dat er dan andere (armere) mensen rond gaan met een winkelkar om alle vuilbakken te doorzoeken. Ze nemen de flesjes waarvoor ze nog statiegeld krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten