Vandaag terug om 6u opgestaan. Voor we vertrokken naar
school, maakten we nog een gezond slaatje als lunch. We sneden ook nog enkele
stukken watermeloen voor vandaag, mmmm lekker J.
Om 7u vertrokken we naar school, we beginnen al stilletjes aan
de weg te kennen, maar alle straten lijken wel goed op elkaar. Als we
aankwamen, zetten we eerst ons blogbericht van gisteren online, gisteren was
Wilhelm nog bezig met het stickje.
De schooldag begon weer met bewegingsopvoeding. De
turnleerkracht had een vergadering met een ouder. De ouder was niet blij dat
zijn zoon niet in cricket team mocht spelen. Het kind kan blijkbaar op school
niet veel ballen vangen en thuis doet hij dat fantastisch met zijn papa. Hier
zijn er dus ook sommige ouders die veel druk leggen op hun kind en de
leerkracht. Dus de juffen gaven zelf turnles op het grote veld. Ze moesten hun
touw terug op het gras leggen en ze deden enkele springoefeningen. We merkten
op dat de turnlessen van hier met weinig inkleding en thema worden opgebouwd.
Ze moeten al echte basisvaardigheden van enkele sporten beheersen.
Na de bewegingsles was er terug onthaal, moreel verhaal,…
Toen mochten wij terug lesgeven. Vandaag deden we een discussie en een
gespreksronde over huidbescherming in de zon.
Sien vertelt hoe haar les verliep: Ik legde enkele zaken in
de kring. Zonnecrème, hoedje, zonnebril, trui, sjaal,… De kleuters moesten hun
vinger opsteken als ze wisten wat ze konden gebruiken als bescherming tegen de
zon. Zo besprak ik elk voorwerp met de kleuters en mochten ze vertellen wat ze
er mee konden doen. Enkele zaken kon ik niet meebrengen naar de klas zoals een
parasol en een boom (voor schaduw). Dit toonde ik op het scherm en ik gaf daar
een beetje uitleg over. Toen toonde ik een foto van iemand die verbrand is en
iemand die niet verbrand is. De kleuters mochten vertellen wat er niet goed was
en waarom. Ten laatste toonde ik dan nog een afbeelding die op verschillende
plaatsen in de school zijn opgehangen. Ze herkenden deze afbeelding
onmiddellijk. Het is een afbeelding die uitlegt wat je allemaal nodig hebt om
goed beschermd te zijn tegen de zon. Ik duidde enkele kleuters aan die mochten
vertellen over die afbeelding, ze deden dit heel erg goed. Het was een leuk
lesje en het was heel erg goed om mijn Engels wat bij te schaven. Het
belangrijkste is dat ze de essentie van de les verstaan hebben.
Ruth vertelt hoe haar les verliep: Net zoals Sien legde ik
enkele dingen in de kring. Zoals: een zonnebril, petje, zonnecrème, paraplu,
fototoestel, pennenzak, auto,… Dan kwam Thobo de klasgroep vergezellen. Ik
stelde hem kort voor en vroeg aan de kleuters of ze Thobo wilden helpen bij het
zoeken naar materialen die ervoor kunnen zorgen dat hij niet verbrandt. De
kleuters moesten hun vinger opsteken als ze wisten wat ze konden gebruiken als
bescherming tegen de zon. Als het juist was dan zette ik dit bij Thobo of
plaatste het op zijn hoofd. Net zoals Sien toonde ik ook de foto’s van iemand
die verbrand is en iemand die niet verbrand was. We bespraken dit kort. De kleuters
konden dit al zeer goed uitleggen. Dan toonde ik ook de prent die overal
uithangt in de school. Ik overliep deze ook samen met de kleuters. Als
afsluiter toonde ik nog mijn benen die aan het vervellen zijn. Zo wilde ik
tonen aan de kleuters wat er gebeurt als je te lang in de zon loopt zonder
bescherming. De kleuters wilden dan ook hun eigen ervaringen meedelen met de
klasgroep. Dit was leuk om te horen. Ze deden dan ook hun best om stadig
(traag) te praten.
Daarna was het terug tijd om te werken aan de tafels. Ze
kregen terug drie werkjes. Er was één werkje dat ons een beetje te moeilijk
leek voor de kleuters. Ze moesten een bril uitknippen, maar veel kinderen
knipten het randje van hun bril kapot dus werd het uiteindelijk veel plakwerk
voor de juffrouwen. We staken hierbij allebei een handje toe. Als de kleuters
klaar zijn met hun werkjes mogen ze terug iets eten en buitenspelen.
Sien blies twee ballonnen op. Op de ene ballon schreef ze 1
op de andere 2. De kleuters kregen op hun hand ook één van beide cijfers. Ze
moesten in een kring staan, ze stonden afwisselend. 1,2,1,2,1,2,… De ballon met
cijfer één startte bij een kleuter van groep 1, hetzelfde met twee. De twee
ballonnen starten tegenover elkaar, even ver van elkaar. De kleuters moesten de
ballon doorgeven aan de kinderen van hun groep en zo moesten ze proberen om de
andere ballon voorbij te steken. In het begin lukte dit heel goed. Plots kwamen
er kinderen bij en bij en bij en werden ze heel wild. Sien merkte op dat ze
liever gooiden met de ballon. Zo vond ze een ander spelletje uit. Sien gooide
beide ballonnen en ze moesten de ballon nemen waarop hetzelfde cijfer staat als
op hun hand. Dit vonden ze heel erg leuk en Sien deed dit een half uur aan een
stuk. Ze geraakten dit maar niet beu.
Ondertussen hielp Ruth nog een beetje met juf Marianne om de
zonnebrillen te herstellen en te plakken. Doordat juf Marianne later is begonnen
met werken, moesten er nog veel kleuters hun zonnebril maken. Hierdoor moest
juf Marianne veel kleuters tegelijk helpen. Daarom besloot Ruth om haar een
handje te helpen.
Daarna werd er in beide klassen nog een verhaaltje
voorgelezen (het was geen filmpje). Op het einde van de schooldag werden ze
weer in groepen verdeeld. Wij gingen mee met de tennis, we hielpen de juf een
beetje. Ze moesten een balletje naar elkaar gooien maar de bal moest telkens 1
keer de grond raken en dan moesten de kleuters het vangen. Er waren veel
kleuters die hier nog wat moeite mee hadden, dus daarmee hielpen we een beetje.
We spraken nog af met juf Marianne en Wendy wat we volgende
week mogen geven. Maandag geven we onthaal en een muziekles en dinsdag mogen we
de hele dag overnemen. Volgende week zijn we maar twee dagen meer in Paarl want
woensdag vertrekken we naar Wellington (de universiteit). Het is dan ook leuk
dat we hier kunnen afsluiten met een hele dag les geven. Na het maken van de
afspraken voor volgende week lamineerden we nog enkele prenten voor ons verhaal
van donderdag.
We aten ook snel ons slaatje op die we deze morgen gemaakt hadden.
Toen was er een zwemgala in de school. Er was een leerkracht
ziek gevallen, dus mochten we helpen. Dit vonden we beiden heel erg leuk. Sien
mocht helpen met timen en Ruth hielp met het ophalen van de tijden van de
zwemmers. Het zwemgala was al na 1 uur gedaan en iedereen was ons dankbaar
dat we geholpen hebben. Dit was een aparte ervaring voor ons en zo waren we
precies één met het team. Wel jammer dat we geen sportuniform konden dragen van
de school, je zag dus nog altijd dat we outsiders waren.
Na het leuke zwemgala keerden we terug naar huis. Onderweg
maakten we natuurlijk nog een stop bij de winkel want wat we stoppen daar
iedere keer. Toen we thuiskwamen, gingen we nog eens in het zwembad met een
watermeloen in onze hand. We hadden wat nood aan afkoeling, na het zitten in de
zon bij het zwemgala. Daarna maakten we nog enkele reflecties en begonnen we
aan ons portfolio want naast al het genieten mogen we dit zeker niet vergeten.
Zo, de dag zit er alweer bijna op, de dagen gaan hier heel
snel voorbij. We zitten weeral bijna aan de helft van de week.
Nog enkele wist-je-datjes voor vandaag, wist je dat…:
-
Sien soms niet op eenvoudige Engelse woorden kan
komen.
-
Google chroome hier sneller werkt dan internet
explorer.
-
Sien al een klein beetje gebruind is en Ruth al
veel meer sproetjes heeft.
-
We er al tegen op zien om alles te verhuizen
naar Wellington. Hopelijk kan het nog in onze valies.
-
Lilly (de poetsvrouw van de school) elke dag de
klas veegt en de tafels poetst.
-
We ’s avonds altijd heel erg moe zijn en vroeg
in ons bed kruipen.
-
Er een raar smaakje zit aan het water, maar het
is wel drinkbaar.
-
We beiden al verlangen naar echt Belgisch brood
van de bakker en niet uit een plastiek zak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten