woensdag 26 februari 2014

26 februari



Vandaag ging de wekker vroeger af. We moesten al om 5.30 uur opstaan omdat Anke om 7.00 uur al zwemles moest geven. Wij besloten ook om mee te zwemmen. Ruth twijfelde eventjes en toen Sien al 5 lengtes gezwommen had, sprong Ruth er ook in. Na ons duikje droogden we ons af en smeerden we ons extra goed in met zonnecrème want vandaag werd het 39 graden.
Toen we in onze klas waren, legden we alle werkjes klaar op de verschillende tafels. Vandaag was er geen bewegingsles. De juffen besloten om het begin van de dag samen te doen. Nadat ze naar het toilet waren geweest, kwamen ze samen in de klas van juf Marianne (Afrikaanse klas). Daar zongen ze aan de lopende band liedjes (goeiemorgenlied, een liedje over een hond bingo, roll over, dieren die over een klok kruipen, een vingerliedje, hoofd schouders knie en tien, five little monkeys, telliedje, If you happy and you know it clap your hands,…)  het ene na het andere liedje passeerde op het scherm. Dit vonden wij een beetje raar, onnodig en het leek precies alsof ze de tijd een beetje willen vullen. 

Daarna lieten ze nog een filmpje spelen, over een rups die graag speciaal wil zijn. Maar God zegt de hele tijd tegen de rups dat hij nog niet klaar is met hem. Hij moet geduld hebben, maar dit heeft hij jammer genoeg niet door en zo komt hij steeds in moeilijkheden. Dan gingen de kinderen van de Engelse klas naar hun klas en was het tijd voor iets te eten en te drinken. De kleuters haalden allemaal hun brooddoos en koelzakje uit hun boekentas. 

Dan deden de juffen in allebei de klassen hetzelfde. Ze deden een spelletje over verschillende vormen, de kleuters moesten de juiste vorm aanklikken.

Hierna werden wij terug aan het werk gezet en namen we de klas terug over. Vandaag namen we beiden het werken in deelgroepen over. We deden dezelfde werkjes. De juffen geven altijd 3 moetwerkjes en dit moesten we overnemen. Er moesten volgende werkjes in zitten: met één met tekenen, één met knippen en één met verven. Hier wilden wij toch subtiele draai aangeven. De juffen maken altijd een voorbeeld van wat ze moeten maken en wij merkten op dat alle kleuters het voorbeeld gewoon namaken. Daarom vroegen we aan de juffen of het goed was dat we zonder voorbeelden mochten werken. Ze zei onmiddellijk: ‘Da's rech, da's rech.’ (dat is goed). De juffen stonden zeker open voor onze aanpassingen. Bij het eerste werkje moesten ze schilderen. Daar gaven wij een wiskundige touch aan. We werkten met concreet materiaal om op de opdracht te verduidelijken (zie foto). Ze moesten glazen schilderen en deze inschilderen van leeg naar vol.

Bij het volgende werkje moesten ze een ijsje uitknippen, het horentje kleuren. Als dit gebeurd was, moesten ze propjes (van gekleurde papieren zakdoeken)  kleven op de bollen van het ijsje. De bollen moesten in verschillende kleuren zijn. Zo stimuleerden we de fijne motoriek om later te leren schrijven.

Het laatste werkje verliep als volgt: de kleuters moesten een mannetje tekenen met zomerkleren aan. We merkten beiden op dat sommige het hier heel moeilijk mee hadden omdat er geen voorbeeld was. Ze maakten dan kopvoeters omdat ze het niet gewoon zijn om uit het hoofd iets te tekenen. Daarna mochten ze zonnecrème (knutsellijm) smeren op de lichaamsdelen die bloot waren. De kleuters leerden bij ons de dag ervoor waar ze zonnecrème moesten smeren en dit was hierop een goeie toepassing en oefening. Dit vonden we beiden heel goed gelukt en het was grappig om de kinderen lijm op hun tekening te zien smeren. Maar ze wisten wel heel goed waar ze er wel en niet mochten smeren. 

Na het werken aan de tafels mochten de kinderen die klaar waren iets eten en wat buitenspelen. Als alle kinderen uit onze beide klassen klaar waren met hun werkjes, maakten we ons klaar om wat waterspelletjes te doen met de kleuters. Het was zo warm en we leerden over zomer dus dit paste hier wel.
We plaatsten vier volle emmers met water en telkens een beker in. Ruth tekende op het bord 4 vuurtjes. We verdeelden de kleuters in vier groepen en ze maakten telkens een rij achter een emmer. De kleuters moesten het vuur blussen. Dit moesten ze doen door het bekertje te vullen en op hun rug te plaatsen, al kruipend op handen en voeten moesten ze tot aan de afgesproken lijn komen. Als dit lukte zonder te morsen, haalden ze het bekertje terug van hun rug en gooiden het naar hun eigen vuurtje. Wie het vuur als eerste kon blussen was de winnaar. Dit verliep voor een tijdje goed maar dan vroeg Sien wie echt eens nat wilde zijn. Het begon met één kleuter, dan twee kleuters en dan wilde plots iedereen nat zijn. Gelukkig zeiden we dat ze eerst hun T-shirts moesten afdoen. Plots kieperden sommige jongens de hele emmers over de andere kleuters. Het liep dus een beetje uit de hand maar ze droogden heel snel in de zon. 

Na dit leuke en natte gebeuren was het terug storrietijd en werken in groepjes. Wij bleven bij juf Marianne die enkele leuke spelletjes deed om de spiertonus van de kleuters wat sterker te maken.
Hier enkele spelletjes:
-          De kleuters liggen op hun buik en proberen hun armen en benen van de grond te houden.
-          De kleuters liggen op hun buik/rug in een kring en moeten zo een bal doorgeven met de voeten.
-          De kleuters liggen op hun buik in een kring en moeten een lichte bal schoppen naar elkaar.
-          Dit deden ze ook nog eens met een zware bal.
-          De kleuters liggen op hun buik in een kring en moeten de zware bal rollen naar hun buur met behulp van hun voeten.
-          De kleuters liggen op hun buik in een kring en moeten een pittenzak doorgeven met hun voeten aan hun buur.
Dan aten we wat kos en keken we intussen naar de karate. We gingen nog eens naar de computerklas waar Ruth bijna gek werd van het trage werken van haar computer. Zo besloten we maar om iets anders te doen. 

Anke had ons enkele dagen geleden getoond, waar het toeristisch centrum was. Het was heel dicht bij de school. Toen gingen we te voet naar daar. Onderweg voelden we ons ter plaatste bakken. We zagen ook nog een man die tijdens de spitsuren het verkeer regelt. 
In het toeristisch centrum lagen er heel veel brochures en boekjes. We namen er heel veel mee en zullen er samen met de andere studenten in kijken zodat we onze week vakantie ook wat kunnen plannen.
Toen we terugkeerden namen we nog enkele foto’s van de school (zie hieronder).

Als we terug in school waren, gingen we naar Anke’s klas, maar onderweg kwamen de twee grappige en zeer lieve poetsvrouwen tegen (Emma en Lilly). We deden een babbeltje en ze zeiden dat we eens moesten meegaan naar een dancing om wat te fuiven. Emma en Lilly deden dan ook voor hoe zij zouden dansen. We lachten ons beiden te pletter. Ze zijn zo owelijk en snaaks (= schattig en grappig). We namen ook nog een foto van hen zodat je er toch een beeld van kan vormen. 

Toen we thuiskwamen deden we nog duikje in het water en werkten we nog wat aan ons portfolio. Daarna was het tijd om aan het eten te beginnen. We maakten gebakken aardappelen en kip met een groenteslaatje. Tijdens het maken van het eten, deden we wat dancemoves van Lilly en Emma na, op onze Belgische muziek. We amuseerden ons heel erg. Zo we zijn hier al bijna twee weken en de tijd gaat hier super super snel. Tot morgen.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-          De juf vertelt over de duivel en de engel als de kinderen iets verkeerd of stout doen.
-          De Afrikaanse juf zegt veel ‘boishaai sit’, dit wil zeggen dat ze allemaal in kleermakerszit en met hun handen tussen hun benen zitten.
-          Sien de capuccinothee van Lilly zal missen als we volgende week hier moeten vertrekken.
-          Sien en Ruth deze morgen 10 lengtes zwommen.
-          We onderweg (naar het toeristisch centrum) even stopten en dat Ruth een brooddoos liet vallen op Siens teen en dat we een beetje later zagen dat Siens nagelriem aan het bloeden was.
-          Na vijf dagen Sien haar freesbee teruggevonden hebben. Hij zat toch in Ruths rugzak…
-          Ze in Zuid-Afrika niet veel Belgische zangers kennen, enkel Dana Winner en Stef Bos.
-          Voor het eerst in twee weken eens nood hadden aan wat Belgische muziek.

1 opmerking:

  1. leuk om ook in de kleuterklas wat zaken uit te proberen

    lilly en Emma zien er al grappig uit. Doe hen de groetjes



    es

    BeantwoordenVerwijderen