Vandaag ging de wekker vroeger af. We moesten al om 5.30 uur
opstaan omdat Anke om 7.00 uur al zwemles moest geven. Wij besloten ook om mee
te zwemmen. Ruth twijfelde eventjes en toen Sien al 5 lengtes gezwommen had,
sprong Ruth er ook in. Na ons duikje droogden we ons af en smeerden we ons
extra goed in met zonnecrème want vandaag werd het 39 graden.
Toen we in onze klas waren, legden we alle werkjes klaar op
de verschillende tafels. Vandaag was er geen bewegingsles. De juffen besloten
om het begin van de dag samen te doen. Nadat ze naar het toilet waren geweest,
kwamen ze samen in de klas van juf Marianne (Afrikaanse klas). Daar zongen ze
aan de lopende band liedjes (goeiemorgenlied, een liedje over een hond bingo,
roll over, dieren die over een klok kruipen, een vingerliedje, hoofd schouders
knie en tien, five little monkeys, telliedje, If you happy and you know it clap
your hands,…) het ene na het andere liedje
passeerde op het scherm. Dit vonden wij een beetje raar, onnodig en het leek
precies alsof ze de tijd een beetje willen vullen.
Daarna lieten ze nog een filmpje spelen, over een rups die
graag speciaal wil zijn. Maar God zegt de hele tijd tegen de rups dat hij nog
niet klaar is met hem. Hij moet geduld hebben, maar dit heeft hij jammer genoeg
niet door en zo komt hij steeds in moeilijkheden. Dan gingen de kinderen van de
Engelse klas naar hun klas en was het tijd voor iets te eten en te drinken. De
kleuters haalden allemaal hun brooddoos en koelzakje uit hun boekentas.
Dan deden de juffen in allebei de klassen hetzelfde. Ze
deden een spelletje over verschillende vormen, de kleuters moesten de juiste
vorm aanklikken.
Hierna werden wij terug aan het werk gezet en namen we de
klas terug over. Vandaag namen we beiden het werken in deelgroepen over. We
deden dezelfde werkjes. De juffen geven altijd 3 moetwerkjes en dit moesten we
overnemen. Er moesten volgende werkjes in zitten: met één met tekenen, één met knippen
en één met verven. Hier wilden wij toch subtiele draai aangeven. De juffen
maken altijd een voorbeeld van wat ze moeten maken en wij merkten op dat alle
kleuters het voorbeeld gewoon namaken. Daarom vroegen we aan de juffen of het
goed was dat we zonder voorbeelden mochten werken. Ze zei onmiddellijk: ‘Da's
rech, da's rech.’ (dat is goed). De juffen stonden zeker open voor onze
aanpassingen. Bij het eerste werkje moesten ze schilderen. Daar gaven wij een
wiskundige touch aan. We werkten met concreet materiaal om op de opdracht te
verduidelijken (zie foto). Ze moesten glazen schilderen en deze inschilderen
van leeg naar vol.
Bij het volgende werkje moesten ze een ijsje uitknippen, het
horentje kleuren. Als dit gebeurd was, moesten ze propjes (van gekleurde
papieren zakdoeken) kleven op de bollen
van het ijsje. De bollen moesten in verschillende kleuren zijn. Zo stimuleerden
we de fijne motoriek om later te leren schrijven.
Het laatste werkje verliep als volgt: de kleuters moesten
een mannetje tekenen met zomerkleren aan. We merkten beiden op dat sommige het
hier heel moeilijk mee hadden omdat er geen voorbeeld was. Ze maakten dan
kopvoeters omdat ze het niet gewoon zijn om uit het hoofd iets te tekenen. Daarna
mochten ze zonnecrème (knutsellijm) smeren op de lichaamsdelen die bloot waren.
De kleuters leerden bij ons de dag ervoor waar ze zonnecrème moesten smeren en
dit was hierop een goeie toepassing en oefening. Dit vonden we beiden heel goed
gelukt en het was grappig om de kinderen lijm op hun tekening te zien smeren.
Maar ze wisten wel heel goed waar ze er wel en niet mochten smeren.
Na het werken aan de tafels mochten de kinderen die klaar waren
iets eten en wat buitenspelen. Als alle kinderen uit onze beide klassen klaar
waren met hun werkjes, maakten we ons klaar om wat waterspelletjes te doen met
de kleuters. Het was zo warm en we leerden over zomer dus dit paste hier wel.
We plaatsten vier volle emmers met water en telkens een
beker in. Ruth tekende op het bord 4 vuurtjes. We verdeelden de kleuters in
vier groepen en ze maakten telkens een rij achter een emmer. De kleuters
moesten het vuur blussen. Dit moesten ze doen door het bekertje te vullen en op
hun rug te plaatsen, al kruipend op handen en voeten moesten ze tot aan de
afgesproken lijn komen. Als dit lukte zonder te morsen, haalden ze het bekertje
terug van hun rug en gooiden het naar hun eigen vuurtje. Wie het vuur als
eerste kon blussen was de winnaar. Dit verliep voor een tijdje goed maar dan
vroeg Sien wie echt eens nat wilde zijn. Het begon met één kleuter, dan twee
kleuters en dan wilde plots iedereen nat zijn. Gelukkig zeiden we dat ze eerst
hun T-shirts moesten afdoen. Plots kieperden sommige jongens de hele emmers
over de andere kleuters. Het liep dus een beetje uit de hand maar ze droogden
heel snel in de zon.
Na dit leuke en natte gebeuren was het terug storrietijd en
werken in groepjes. Wij bleven bij juf Marianne die enkele leuke spelletjes
deed om de spiertonus van de kleuters wat sterker te maken.
Hier enkele spelletjes:
-
De kleuters liggen op hun buik en proberen hun
armen en benen van de grond te houden.
-
De kleuters liggen op hun buik/rug in een kring
en moeten zo een bal doorgeven met de voeten.
-
De kleuters liggen op hun buik in een kring en
moeten een lichte bal schoppen naar elkaar.
-
Dit deden ze ook nog eens met een zware bal.
-
De kleuters liggen op hun buik in een kring en
moeten de zware bal rollen naar hun buur met behulp van hun voeten.
-
De kleuters liggen op hun buik in een kring en
moeten een pittenzak doorgeven met hun voeten aan hun buur.
Dan aten we wat kos en keken we intussen naar de karate. We
gingen nog eens naar de computerklas waar Ruth bijna gek werd van het trage
werken van haar computer. Zo besloten we maar om iets anders te doen.
Anke had ons enkele dagen geleden getoond, waar het
toeristisch centrum was. Het was heel dicht bij de school. Toen gingen we te
voet naar daar. Onderweg voelden we ons ter plaatste bakken. We zagen ook nog
een man die tijdens de spitsuren het verkeer regelt.
In het toeristisch centrum
lagen er heel veel brochures en boekjes. We namen er heel veel mee en zullen er
samen met de andere studenten in kijken zodat we onze week vakantie ook wat
kunnen plannen.
Toen we terugkeerden namen we nog enkele foto’s van de
school (zie hieronder).
Als we terug in school waren, gingen we naar Anke’s klas,
maar onderweg kwamen de twee grappige en zeer lieve poetsvrouwen tegen (Emma en
Lilly). We deden een babbeltje en ze zeiden dat we eens moesten meegaan naar een
dancing om wat te fuiven. Emma en Lilly deden dan ook voor hoe zij zouden
dansen. We lachten ons beiden te pletter. Ze zijn zo owelijk en snaaks (= schattig
en grappig). We namen ook nog een foto van hen zodat je er toch een
beeld van kan vormen.
Toen we thuiskwamen deden we nog duikje in het water en
werkten we nog wat aan ons portfolio. Daarna was het tijd om aan het eten te
beginnen. We maakten gebakken aardappelen en kip met een groenteslaatje.
Tijdens het maken van het eten, deden we wat dancemoves van Lilly en Emma na,
op onze Belgische muziek. We amuseerden ons heel erg. Zo we zijn hier al bijna
twee weken en de tijd gaat hier super super snel. Tot morgen.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-
De juf vertelt over de duivel en de engel als de
kinderen iets verkeerd of stout doen.
-
De Afrikaanse juf zegt veel ‘boishaai sit’, dit
wil zeggen dat ze allemaal in kleermakerszit en met hun handen tussen hun benen
zitten.
-
Sien de capuccinothee van Lilly zal missen als
we volgende week hier moeten vertrekken.
-
Sien en Ruth deze morgen 10 lengtes zwommen.
-
We onderweg (naar het toeristisch centrum) even
stopten en dat Ruth een brooddoos liet vallen op Siens teen en dat we een beetje
later zagen dat Siens nagelriem aan het bloeden was.
-
Na vijf dagen Sien haar freesbee teruggevonden
hebben. Hij zat toch in Ruths rugzak…
-
Ze in Zuid-Afrika niet veel Belgische zangers
kennen, enkel Dana Winner en Stef Bos.
-
Voor het eerst in twee weken eens nood hadden
aan wat Belgische muziek.
leuk om ook in de kleuterklas wat zaken uit te proberen
BeantwoordenVerwijderenlilly en Emma zien er al grappig uit. Doe hen de groetjes
es