Vandaag was het weer wat warmer dan gisteren, baie lekker.
Voordat de school begon moesten we naar de stafmeeting, een vergadering met
alle leerkrachten . De directeur had ons nog niet kunnen voorstellen aan alle leerkrachten
en was van plan om dit op deze vergadering te doen. Voordat de vergadering
begon las er een mevrouw een tekstje voor over bomen, aarde,… Dit vonden wat
moeilijk om te volgen omdat ze niet stadig praatte. Volgens ons was het een
tekst met een zekere betekenis, een zekere moreel.
Dan was de directeur aan het woord. Hij benadrukte alle
goeie sportprestaties en wou de mensen die zich hiervoor inzetten ook nog eens
bedanken. De dingen waar hij minder tevreden over was, vergat hij ook niet te
zeggen. Hij wil streven naar een kwaliteitsvolle school met kwaliteitsonderwijs
en alle leerkrachten moeten hieraan meehelpen. Over kwaliteit in zijn ogen is
er niet over te discussiëren. Er was dan ook nog een korte vragenronde. Alle
mensen die nog iets wilden zeggen of vragen mochten dit dan ook doen. Er werd
geluisterd naar iedereen. Dan stelde de directeur ons voor aan alle andere
leerkrachten. Hij zei dat we bij de leerkrachtengroep horen en dat hij hoopt
dat zij van ons kunnen leren maar dat wij ook zeker en vast van hen kunnen
leren.
De bel ging en de korte vergadering zat erop. Wij gingen
terug naar de klassen in Grade R en begonnen aan een dag met de vaste rituelen die steeds terug
komen. Gelukkig konden de kleuters vandaag buiten turnen. Het was dan ook een
leuke oefening die ze moesten doen. De klassen werden verdeeld in 4 groepen van
5 kleuters. De kleuters stonden per groep in een vierkant. Dan moesten ze
diagonaal een tennisbal naar elkaar gooien. Terwijl de kleuters gooiden moesten
ze proberen om een paal die in het midden van het vierkant stond te raken. Dit
was zeer leuk om te zien. Sommige kleuters waren hier dan ook al zeer goed in
en konden meerdere keren na elkaar de paal raken. Ze waren heel erg
enthousiast.
Daarna ging de dag een beetje hetzelfde als de andere dagen.
Onthaal, moreel verhaal, vier werkjes (op vrijdag zijn er vier blijkbaar),
buitenspelen,…
Tijdens het buitenspelen nam Sien enkele kinderen bij haar
en speelden ze met de frisbee. De kleuters mochten gooien met de frisbee,
diegene die hem ving, mocht dan bij Sien komen om terug te gooien. Maar plots
vloog de frisbee over het hekken, op de straat. Sien liep vlug naar de
kuisvrouw om te vragen of zij een sleutel had, ze deed alles heel erg op haar
gemak (terwijl Sien dacht dat de frisbee al lang weggewaaid was). Na een tijdje
kwam de meneer van de technische ploeg. Hij deed een heel verhaal over de kaas
uit België, Sien zei daarop dat de kaas eerder van Nederland komt en dat wij
bekend zijn voor het bier. Maar dat was volgens de meneer geen waar, want in
Duitsland daar kunnen ze drinken. Na enkele minuten, deed hij dan eindelijk de
deur open. Oef, gelukkig lag de frisbee in een haag, zodat hij niet kon
wegwaaien. De kinderen waren heel euforisch wanneer Sien aangelopen kwam met de
frisbee.
Toen Sien met de frisbee speelde, moesten er ook enkele
kinderen naar binnen gaan om een soort proefje te doen met een andere
leerkracht. Ruth volgde dit mee. De kleuters deden een proefje over zuurstof.
Vooraf had de leerkracht voor elk kind een bordje gemaakt met de juiste
materialen. Zo verliep alles zeer vlot. Het was leuk om te zien dat de kleuters
aandachtig meededen en zeer verwonderd waren.
In het begin van de dag kwamen alle kleuters toe met wat
geld. Dit moesten ze in een potje steken. Hiermee konden ze later op de dag
iets kopen, op een marktje in de school waar de mama’s van Grade 1 lekkernijen
verkochten. Dit vindt iedere week plaats. Er was een kindje dat geen geld
mee had. Hij stond te wenen in de gang en Sien kreeg medelijden. Ze besloot dan
ook om hem 3 rand te geven. (Dit is niet
zoveel geld.) Zo kon hij toch iets kleins kopen. Als hij een hotdog had
gekocht, kwam hij Sien om nog geld te vragen. Dit vonden we allebei niet zo
dankbaar. Hij begon dan te wenen omdat hij niets meer kreeg.
Daarna was het tijd om naar een film te kijken en was de
schooldag om 12.30 uur alweer gepasseerd.
Als de school gedaan was, gingen we snel eens naar de
bibliotheek niet ver van de school. Daar hadden ze Afrikaanse boeken en Engelse
boeken. We wilden enkele boeken zoeken over zomer voor volgende week. Alle
boeken over zomer waren natuurlijk al uitgeleend. In de Engelse boeken vond Sien
enkele morele boeken maar niet veel boeken over de zomer.
Om 13.30 uur moesten we al terug zijn, want dan vertrok de
schoolbus naar een Zwemgala. We waren een beetje te laat en Anke stond al op
ons te wachten.
We vertrokken naar Frenshhoek. Daar is er een hele rijke
school: Bridge House waar ze enkel Engels spreken. De jongens deden het zeer
goed en haalden de ene na de andere medaille binnen.
Daar ontmoetten we ook een
goeie vriendin van Anke. Anke zal haar getuige zijn op haar trouw. We gingen
met een lege schoolbus nog iets gaan drinken met die vriendin. We klonken daar
op onze eerste goeie week. Cheers…
Als we het busje terug op school afgezet hadden, maakten we
nog een vlugge stop in de winkel. We deden inkopen voor de braaie. Wij kochten
dingen voor de aperitief en Anke kocht kos (eten) voor de braaie.
’s Avonds zaten we nog gezellig na te praten bij het vuur.
Anke en Wilhelm praatten tegen ons alsof we elkaar al heel lang kennen. We
worden stilaan vrienden. Na het eten begon Wilhelm en Anke spontaan te praten
over de politiek en de geschiedenis van Zuid-Afrika. Het was echt heel
interessant om te horen maar we waren een beetje te moe om veel vragen te
stellen erover. We zijn hier nog een lange tijd om nog meer te weten te komen
over de geschiedenis. Ze vertelden ons ook dat we naar verschillende mensen
moeten luisteren en niet te rap conclusies mogen trekken.
Na dit boeiende gesprek gingen we slapen. Onze eerste week zit
er nu op en het is baie baie vinnig gegaan.
Vandaag hebben een paar wist je-datjes en enkele Afrikaanse
woorden die we deze week geleerd hebben.
-
Wist je dat de kinderen al vragen of we naar de
nasorg gaan.
-
Wist je dat Sien heel veel geluk had deze week,
ze kon alle verjaardagen bijwonen in de klas.
Afrikaanse woorden die we al leerden:
-
Knikker = abaster
-
Spin = Spinnekop
-
Schilderschort = foirskortie
-
Vuilnisbak = asblek
-
Uitleggen = verduidelijk
-
Meebrengen = samenvat
-
Grappig = snaaks
-
Mond dicht = mond toe
-
Jongens = seuns
-
Meisjes = dogters
-
Zonnecrème = sonblock
-
Schattig = owelijk
-
Liefje = owkie
-
Vriendjes = Maikies
-
Lolly = suigstokkie
-
Pennenzak = potloodsak
-
Fles = bottle
-
Citroen = suurlemoen
-
Bel = klokkie
-
Banaan = pisang
-
Doe verder = Doen je werk
-
Pakken/ nemen = vat
-
Verhaal = storrie
-
Biosscoop/ film = flikkie
-
Het is gedaan = het is klaar
-
Lijm = gom
-
Ga ervoor = gaan vir et.
-
Eten = Kos
-
Keuken = Kombuis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten