donderdag 27 februari 2014

27 februari


Vandaag stonden we terug op om 6u. Dit voelt nog altijd vroeg, maar het begint stilaan te wennen. Dan maakten we ons klaar om te vertrekken naar school. We vertrokken 5 minuten vroeger naar school en we waren er wat te vroeg doordat er nog niet zoveel verkeer op de weg was. Er was nog niet zoveel beweging in de school. Toen we bij de klassen van Grade R aankwamen, waren de deuren nog gesloten. We zijn dan eventjes buiten bij het speelplein van Grade R gaan zitten. Zo zagen we de kinderen aankomen op school.
Toen de deuren van de klassen open waren, haalden we beiden de werkjes van gisteren uit het droogrek. Sien hing dan ook nog enkele werkjes op in de klas. Er was ook een kleuter die tijdens het buiten spelen een baba salamander vond. Hij verzorgde deze de hele dag heel goed. (Zie foto)

Dan luidden ze de bel om de les te beginnen. Eerst gingen ze nog eens naar toilet en daarna was er een onthaal met een moreel verhaal.
PT (bewegingsles) vindt op donderdag plaats in de zaal. Sien moest de Engelse klas begeleiden naar de zaal. In plaats van ze naar de zaal te brengen, bracht ze hen naar het grote veld. Toen Ruth samen met juf Wendy en juf Marianne aankwam waren Sien en de Engelse jongens nergens te bespeuren. Ruth is dan maar eens gaan kijken naar het grote veld en inderdaad, Sien stond daar met al de Engelse jongens. Gelukkig had Sien direct door dat ze gemist was en liep ze samen met de jongens naar de grote zaal. Er was sprake van een spraakverwarring!
De jongens moesten enkele oefeningen doen rond balanceren, gooien, vangen en botsen met een bal. Hieronder een foto.

Dan verliep de dag zoals alle andere dagen. Ook tijdens het buitenspelen organiseerden we enkele waterspelletjes. Dit deden we omdat het vandaag terug SUPER warm was.

Na het buitenspelen vertelden we elk een verhaal. Het ging over twee dieren die buiten speelden in de zon. Na een tijdje waren ze zo moe dat ze besloten om wat te rusten op hun handdoeken. Eén van de dieren had ook een geopend blikje frisdrank naast zich geplaatst. Als ze wakker werden, was er één dier verbrand en de andere wou drinken van zijn blikje maar werd gestoken door een bij. 

We volgden hierna de activiteit bij van juf Wendy. Zoals je al weet, worden ze iedere dag verdeeld in 4 groepen om zo te werken aan bepaalde vaardigheden.
Enkele voorbeelden van oefeningen die ze deden:
-          De jongens werden verdeeld in 3 groepen. Elke groep moest een springtouw vasthouden. Zo stappen en liepen ze over het grasveld. Ze mogen het touw niet lossen.
-          De jongens houden nog steeds het springtouw vast. Dan rennen ze per groep zo snel mogelijk naar de overkant. Hierbij moeten ze het touw vasthouden.
-          De kinderen staan achter een touw. Dan gooien ze hun pittenzak over de lijn. Ze gooien deze niet te ver, want ze moeten er nog op kunnen springen.

Na de schooldag aten we nog de rest van ons slaatje op dat we gisteren hadden gemaakt. Ondertussen keken we toe hoe Anke zwemles gaf aan de kinderen van haar klas.
Vandaag konden we na school niet zoveel meer doen. We vertrokken onmiddellijk met de gevulde schoolbus naar het zwemgala. De jongens deden zeer goed hun best en er werden terug veel medailles binnen gehaald
.
Toen we terug thuis kwamen van het zwemgala, sprongen we allemaal direct in het zwembad. We hadden het allen heel erg warm en waren oververhit van in de auto te zitten. Sien had hier vooral last van.
Daarna maakten we ons klaar om te gaan eten met Piet, An, Albert Hoek en nog enkele andere mensen die meewerken om dit project goed te begeleiden. Ze vroegen of we al veel verschillen hadden opgemerkt tussen arm en rijk, blanken, kleurlingen, zwarten,… Dit vroegen ze omdat we hierover nog niet zoveel hebben gepraat op onze blog. We legden uit aan hen dat we hierover nog niet zoveel willen zeggen totdat de verschillen voor ons echt duidelijk zijn. We willen geen verkeerde conclusies en opmerkingen plaatsen op onze blog totdat we hierover een echt beeld hebben. Ze wisten ons ook te vertellen dat we in Wellington zullen slapen in het huis van Albert Hoek. Vandaag hadden ze ook Charlène Elliot (gastgezin Klapmuts) gezien. Zij wist hen te vertellen dat ze al enkele uitstappen had gepland als wij bij haar zullen verblijven. Daar kijken we ook al naar uit. Het was leuk om onze belevenissen te vertellen aan hen. Het werd dan ook nog een leuke avond. Hier een foto van de gezellige avond, jammer dat WIlhelm en Anke zich juist verstoppen achter de meneer helemaal vooraan.

Morgen gaan we de Speelschool (Dyvyniskool). Hier zitten kinderen van baby tot en met 5 jaar. We kijken er al naar uit en zijn benieuwd hoe er daar aan toe gaat.

Nog enkele wisje-datjes: Wist je dat…
-          Er ’s morgens eenden in het zwembad zitten.
-          Er mensen langs de straat staan (vooral bij verkeerslichten) om kranten te verkopen.
-          Dat er verschillende mensen ons al waarschuwen over het verschil van school in Klapmuts en hier in Paarl.
-          Als je ergens gaat gaan eten en je krijgt het niet helemaal op dat je het dan meekrijgt in een pakje.
-          We het allebei leuk vinden als er reacties komen op de blog (dit is nu een klein beetje onze facebook).
-          Anke haar auto tuut als ze hem open doet.
-          Dat de kinderen hier allemaal op blote voeten lopen, wij probeerden dit ook eventjes en merkten onmiddellijk op dat het heel warm is op de stenen die in de zon liggen. Wij verstaan niet hoe die kinderen dit volhouden.
-          Er in deze school niet echt een speelplaats is voor de kinderen van de lagere school. Ze spelen zo een beetje tussen de gebouwen.
-          Vandaag positieve commenteer kregen van An De moor die gepraat had met de directeur. Hij is blijkbaar heel tevreden van ons. Hij zegt dat we ons hier goed aanpassen.
-          Iedereen hier ook de schaduw opzoekt als het zooooo warm is. (deze middag zelf 42 graden)


2 opmerkingen: