maandag 24 februari 2014

24 februari

Deze morgen stonden we op met kriebels in onze buik. Vandaag mogen we onze eerste les geven. Themba en Thobo mochten ook mee naar onze klas.  Na de turnles op het grote veld, namen we het onthaal over van de mentor.


Ruth vertelt hoe haar activiteit verliep: ‘Het onthaal startte met het zingen van het goedemorgenlied. Dit werd wel geprojecteerd op het scherm zodat de kleuters konden mee volgen. Ik kende de Engelse teksten nog niet zo goed. Dus dit was ook handig voor mij. Daarna overliepen de kleuters samen met mij de dag van de week, welke maand we zijn en of de zon scheen vandaag of niet. Dan kwam Thobo kennismaken met de kleuters. In het begin was hij wat zenuwachtig en durfde hij niet tevoorschijn komen. Gelukkig verwelkomden de kleuters hem vriendelijk en hierdoor waren zijn zenuwen direct verdwenen. Dan mochten de kleuters nog enkele vragen stellen aan Thobo. Daar probeerde hij zo goed mogelijk op te antwoorden. De kleuters vonden het grappig dat hij graag chocolade eet. Ze dachten dat hij daardoor bruin was. Ik had ook een versierde zak meegebracht waarop er cijfers stonden. In de zak zaten er ook cijfers van 1 tot 5. Dan mocht er een kleuter naar voor komen. Hij nam een kaartje uit de zak. Het cijfer 5 kwam tevoorschijn. Dit wil zeggen dat er 5 kleuters iets mochten vertellen over wat ze gedaan hebben in het weekend. Dan zongen de kleuters samen met mij nog een liedje van de beginletters van verschillende woorden (Boom begint met de letter B – Tree begins with the letter T).’ Dan vertelde ik nog een moreel verhaal. Terwijl ik dit vertelde legde ik een rustig achtergrondmuziekje op. De kleuters werden rustig en ze luisterden aandachtig naar het verhaal. Het verhaal ging over een koning die de maan wou aanraken.

Sien vertelt hoe haar activiteit verliep: ‘ Ik begon ook met een goeimorgenlied, lied van de dagen van de week en de maanden van het jaar. Ik gebruikte dezelfde liedjes van de mentor, maar dit waren Engelse liedjes. Ik moest er dan overzingen in het Afrikaans (dit doet de mentor ook altijd), dat was heel moeilijk voor mij. Dan besproken we samen de dag, de datum, het weer,…. Daarna haalde ik Themba, ze was niet verlegen zoals Thobo. Ze kwam binnen en gaf enkele kinderen een high five, de kleuters waren heel enthousiast. Toen nam ik mijn cijferzakje, Themba trok een kaartje uit de zak, dit cijfer bepaalde hoeveel kinderen iets mochten vertellen aan Themba over het weekend. Ze trok het kaartje drie. We luisterden samen naar de verhalen van het weekend, het ging van in de jacuzzi zitten tot gaan vissen. Dan zong ik ook het liedje van de beginletters. De kleuters vonden het een leuk liedje maar ze zongen niet echt mee. Misschien moeten we dit nog enkele keren herhalen met andere woorden. Ik vertelde ook nog een moreel verhaal. De kleuters waren rustig door de achtergrondmuziek die ik gebruikte. Ik deed ook nog samen met de kleuters een tussendoortje (grabbelton), ze vonden dit plezant.

Nadat we allebei ons onthaal hadden gegeven, namen de juffen het terug over. Er was in allebei de klassen een bespreking over het thema Zomer. Hierna werden de kinderen aan het werk gezet.

Tijdens de lange pauze vulde Sien enkele waterballonnen. Hiermee speelden we dan samen met de kleuters een spelletje. Wij zegden de naam van de kleuter die de ballon moet vangen. We gooiden deze naar hem en hij probeerde om deze zo goed mogelijk terug te gooien. De kinderen vonden het zeer leuk als ze nat werden. Soms lieten ze de ballonnen met opzet stuk springen. Het was heel grappig om te zien.

Na het buitenspelen was het terug storrietyd en werden ze terug verdeeld in vier groepen. Deze keer gingen we mee met de zwemmers. Ze deden terug een soort watergewenning.

’s Namiddags bereidden we onze lessen voor, voor de hele week. Dit deden we  in de computerklas.
Rond 16u was Anke klaar met de zwemles. De ouders van Anke waren in Paarl, wij ontmoetten hen in een soort autogarage, hun auto was daar binnen voor controle. Ze waren in het weekend naar Kaapstad geweest en maakten nu nog vlug een stop in Paarl. Ze komen van Swellendam dat is eventjes rijden van Paarl. Anke ziet haar ouders dus niet zo veel. Het was leuk om ze te ontmoeten.
Daarna gingen we naar de winkel voor onze inkopen voor het eten van vandaag. We hadden ook enorm veel zin in een watermeloen, dus kochten we enorm grote watermeloen. Sien had hem een beetje te geweldig in de koffer gegooid en hij brak open. Dit vonden we beiden heel grappig.

Toen we thuiskwamen begonnen we onmiddellijk aan het eten. We hadden allemaal baie honger. We maakten lekkere macaroni met kaassaus, hesp en prei. Iedereen vond het lekker en we aten allemaal een beetje te veel.

Nu zijn we bezig met reflecties, lesvoorbereidingen, lamineren,… Het echte werk is begonnen.

Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-          De juffen ons dapper vinden omdat we les durven geven in een andere taal.
-          De poetsvrouwen maar over één ding kunnen praten, Ruth moet een owkie krijgen.
-          Ruth haar rok al uit doet in de gang van het huis, ze voelt haar dus al helemaal thuis.
-          We vandaag een hele lekkere watermeloen kochten, waar we een week zullen van kunnen eten.
-          Anke vrijdag een examen moet maken van de hockey regels. Als ze geslaagd is, mag ze terug hockeyles geven op school.
-          Het woensdag en donderdag terug 38 graden wordt.


1 opmerking:

  1. Leuk om jullie dagelijkse avonturen te lezen.
    Ik ben al benieuwd naar morgen.
    We zijn dat hier spannend aan het volgen.
    Ik ben blij dat jullie zich al zo goed thuis voelen.
    groetjes Claude, Mieke en Winter.

    BeantwoordenVerwijderen