Deze morgen stonden we op met kriebels in
onze buik. Vandaag mogen we onze eerste les geven. Themba en Thobo mochten ook
mee naar onze klas. Na de turnles op het
grote veld, namen we het onthaal over van de mentor.
Ruth vertelt hoe haar activiteit verliep:
‘Het onthaal startte met het zingen van het goedemorgenlied. Dit werd wel
geprojecteerd op het scherm zodat de kleuters konden mee volgen. Ik kende de
Engelse teksten nog niet zo goed. Dus dit was ook handig voor mij. Daarna
overliepen de kleuters samen met mij de dag van de week, welke maand we zijn en
of de zon scheen vandaag of niet. Dan kwam Thobo kennismaken met de kleuters.
In het begin was hij wat zenuwachtig en durfde hij niet tevoorschijn komen.
Gelukkig verwelkomden de kleuters hem vriendelijk en hierdoor waren zijn
zenuwen direct verdwenen. Dan mochten de kleuters nog enkele vragen stellen aan
Thobo. Daar probeerde hij zo goed mogelijk op te antwoorden. De kleuters vonden
het grappig dat hij graag chocolade eet. Ze dachten dat hij daardoor bruin was.
Ik had ook een versierde zak meegebracht waarop er cijfers stonden. In de zak
zaten er ook cijfers van 1 tot 5. Dan mocht er een kleuter naar voor komen. Hij
nam een kaartje uit de zak. Het cijfer 5 kwam tevoorschijn. Dit wil zeggen dat
er 5 kleuters iets mochten vertellen over wat ze gedaan hebben in het weekend.
Dan zongen de kleuters samen met mij nog een liedje van de beginletters van
verschillende woorden (Boom begint met de letter B – Tree begins with the letter T).’ Dan vertelde ik nog een moreel verhaal. Terwijl ik dit vertelde legde ik
een rustig achtergrondmuziekje op. De kleuters werden rustig en ze luisterden
aandachtig naar het verhaal. Het verhaal ging over een koning die de maan wou
aanraken.
Sien vertelt hoe haar activiteit verliep: ‘
Ik begon ook met een goeimorgenlied, lied van de dagen van de week en de
maanden van het jaar. Ik gebruikte dezelfde liedjes van de mentor, maar dit
waren Engelse liedjes. Ik moest er dan overzingen in het Afrikaans (dit doet de
mentor ook altijd), dat was heel moeilijk voor mij. Dan besproken we samen de
dag, de datum, het weer,…. Daarna haalde ik Themba, ze was niet verlegen zoals
Thobo. Ze kwam binnen en gaf enkele kinderen een high five, de kleuters waren
heel enthousiast. Toen nam ik mijn cijferzakje, Themba trok een kaartje uit de
zak, dit cijfer bepaalde hoeveel kinderen iets mochten vertellen aan Themba
over het weekend. Ze trok het kaartje drie. We luisterden samen naar de
verhalen van het weekend, het ging van in de jacuzzi zitten tot gaan vissen.
Dan zong ik ook het liedje van de beginletters. De kleuters vonden het een leuk
liedje maar ze zongen niet echt mee. Misschien moeten we dit nog enkele keren
herhalen met andere woorden. Ik vertelde ook nog een moreel verhaal. De
kleuters waren rustig door de achtergrondmuziek die ik gebruikte. Ik deed ook
nog samen met de kleuters een tussendoortje (grabbelton), ze vonden dit
plezant.
Nadat we allebei ons onthaal hadden
gegeven, namen de juffen het terug over. Er was in allebei de klassen een
bespreking over het thema Zomer. Hierna werden de kinderen aan het werk gezet.
Tijdens de lange pauze vulde Sien enkele
waterballonnen. Hiermee speelden we dan samen met de kleuters een spelletje. Wij
zegden de naam van de kleuter die de ballon moet vangen. We gooiden deze naar
hem en hij probeerde om deze zo goed mogelijk terug te gooien. De kinderen
vonden het zeer leuk als ze nat werden. Soms lieten ze de ballonnen met opzet stuk springen. Het was heel grappig om te zien.
Na het buitenspelen was het terug
storrietyd en werden ze terug verdeeld in vier groepen. Deze keer gingen we mee
met de zwemmers. Ze deden terug een soort watergewenning.
’s Namiddags bereidden we onze lessen voor,
voor de hele week. Dit deden we in de
computerklas.
Rond 16u was Anke klaar met de zwemles. De
ouders van Anke waren in Paarl, wij ontmoetten hen in een soort autogarage, hun
auto was daar binnen voor controle. Ze waren in het weekend naar Kaapstad
geweest en maakten nu nog vlug een stop in Paarl. Ze komen van Swellendam dat
is eventjes rijden van Paarl. Anke ziet haar ouders dus niet zo veel. Het was
leuk om ze te ontmoeten.
Daarna gingen we naar de winkel voor onze
inkopen voor het eten van vandaag. We hadden ook enorm veel zin in een
watermeloen, dus kochten we enorm grote watermeloen. Sien had hem een beetje
te geweldig in de koffer gegooid en hij brak open. Dit vonden we beiden heel
grappig.
Toen we thuiskwamen begonnen we
onmiddellijk aan het eten. We hadden allemaal baie honger. We maakten lekkere
macaroni met kaassaus, hesp en prei. Iedereen vond het lekker en we aten
allemaal een beetje te veel.
Nu zijn we bezig met reflecties,
lesvoorbereidingen, lamineren,… Het echte werk is begonnen.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-
De juffen ons dapper vinden
omdat we les durven geven in een andere taal.
-
De poetsvrouwen maar over één
ding kunnen praten, Ruth moet een owkie krijgen.
-
Ruth haar rok al uit doet in de
gang van het huis, ze voelt haar dus al helemaal thuis.
-
We vandaag een hele lekkere
watermeloen kochten, waar we een week zullen van kunnen eten.
-
Anke vrijdag een examen moet
maken van de hockey regels. Als ze geslaagd is, mag ze terug hockeyles geven op
school.
-
Het woensdag en donderdag terug
38 graden wordt.
Leuk om jullie dagelijkse avonturen te lezen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben al benieuwd naar morgen.
We zijn dat hier spannend aan het volgen.
Ik ben blij dat jullie zich al zo goed thuis voelen.
groetjes Claude, Mieke en Winter.