woensdag 23 april 2014

23 april



Deze morgen was het toch weer vroeg als de wekker afging om 6.00 uur.
Rond 7.00 uur reden we richting Klein Boishaai. We hadden een grote bak mee waarin al onze muziekinstrumenten zaten. Toen we aankwamen op school, vroeg Anke aan een leerling of hij die bak voor ons wilde dragen. Het was een echte gentleman en deed dit dan ook onmiddellijk voor ons. 

Voor de school begon, zorgden we ervoor dat alles klaar was om de verschillende muziekactiviteiten vandaag te geven. We gingen alvast naar de Engelse klas van graad 1 en wachtten daar wat tot de bel luidde. We merkten op dat de lagere school al begint om 7.45 uur, dit wisten we eigenlijk niet.

Als de bel gaat, komen de kinderen binnen in de klas en gaan ze op de mat gaan zitten. De juf zegt een gebed op terwijl de kinderen hun ogen sluiten.
Daarna houdt ze een klein klasgesprek over waarom ze geld inzamelen. De kinderen mogen geld meebrengen naar school, wie het meeste geld ingezameld heeft op het einde van de actie wint een prijs. Het geld zullen ze dan gebruiken om de speelplaats wat te verfraaien.
Als dit gebeurd is, legt de juf een schrijfoefening uit. Ze moeten op hun eigen whiteboard nieuws schrijven over wat ze in het weekend gedaan hebben. Dus bijvoorbeeld: I went to the shop. Na de uitleg mochten ze allemaal op hun vaste plaats in de klas zitten. Daar begonnen ze dan met het schrijven van het nieuws. Wij hielpen waar nodig. Als ze een bepaald woordje niet konden schrijven, vroegen ze dit dan ook aan ons. Als ze het zinnetje juist geschreven hadden op hun whiteboard, mochten ze het overschrijven in hun boek. Daarbij mochten ze dan een mooie tekening maken. 

Dan was het onze beurt om les te geven. In deze les nam Ruth de leiding en we deden een muziekpartituur. We zetten de doos vooraan in de klas zodat iedereen de doos zag. We vroegen aan de kinderen wat er in de doos zou kunnen zitten, zo bouwden we wat spanning op. Dan stelden we de muziekinstrumenten voor en deden we enkele reactiespelletjes. Daarna begonnen we aan de muziekpartituur. Op het scherm was een grote file met verschillende gekleurde auto’s geprojecteerd. Bij elke kleur van auto hoorde er een muziekinstrument. Ruth wees een auto aan en dan moesten de kinderen het overeenkomstige muziekinstrument bespelen. Onze inkleding was als volgt: we wilden weten welk geluid de file met de auto’s maakt. We vertelden dat elke auto anders klinkt. Tijdens deze activiteit wisselden we de instrumenten eens en deden we de muziekpartituur nog eens. De kleuters waren heel enthousiast, ze vonden het dan ook jammer dat ze de muziekinstrumenten moesten opbergen.





Rond 9.30 uur was het snacktime. Alle kinderen haalden hun brooddoos uit hun boekentas en ze gingen aan de tafels zitten en aten hun snacks op. 

Als de kinderen klaar zijn met eten, legt de juf een werkblaadje uit. Er staan allemaal korte woordjes op het blad en ze moeten bij elk woord een tekening maken van wat het woord is. Als er op staat ‘bal’, tekenen de kinderen een bal. De kinderen gaan aan de slag. De juf roept enkele kinderen op de mat om samen te lezen. Na een tijdje wisselen ze van groepje. Wij helpen de kinderen die aan het werkblaadje werken.

Toen klonk de bel, het was pauze. De kinderen mogen buiten spelen dus wij gingen eens naar de leraarskamer. We verhuisden onze bak met muziekinstrumenten naar de Afrikaanse klas van graad 1.
Na de pauze gingen we naar de andere klas van graad 1. De kinderen gingen op de mat zitten. Daar moesten we onmiddellijk beginnen met onze muziekles want de juf had nog veel verbeterwerk. In deze les nam Sien wat de leiding. We bouwden terug wat spanning op om te weten wat er in onze doos zou zitten. Ze mochten raden, niemand die raadde dat er muziekinstrumenten in onze doos zaten. We vertelden het dan uiteindelijk zelf en we stelden alle muziekinstrumenten voor. We toonden ook voor hoe ze het instrument moesten bespelen. Daarna deden we enkele luisterspelletjes. Sien bespeelde achter de doos een muziekinstrument, de kleuters moesten raden welk muziekinstrument ze hoorden. Dit lukte behoorlijk goed. Samen deelden we de verschillende muziekinstrumenten uit. We begonnen met enkele reactiespelletjes. We zeiden: ‘Als ik de muis toon, moeten jullie stil spelen en als ik het paard toon, moeten jullie hard spelen.’ Later voegde Sien het schaap er nog aan toe. ‘Als ik het schaap toon, mag ik niemand horen spelen.’ Sien toonde de prenten en de kinderen moesten op de juiste manier reageren op de prenten. Daarna toonden we prenten van de muziekinstrumenten. Ze moesten hun muziekinstrument bespelen als we hun instrument toonden. Eerst toonden we één prent, dan twee, drie, vier,… We begonnen daarna wat af te sluiten. De juf vroeg of we niet nog wat konden verder doen. We vonden snel nog iets uit. Sien had ’s morgens nog de prenten van dieren weggestoken. We vroegen welke instrumenten bij welke dieren pasten, daarmee deden we dan ook nog een klein reactiespelletje. De juf was blij dat al haar verbeterwerk gedaan was. 



Daarna gaf de juf ons een werkje. We moesten op werkschriften een voorblad kleven. We hielpen ook nog een beetje met het verbeteren aan de tafels, ze hadden een paar werkjes gekregen. De juf nam terwijl enkele kinderen bij zich om te lezen. 

Op het einde van de dag vroeg de juf of we een verhaaltje wilden vertelden. Sien vroeg of er een prentenboek in de klas was, ze moest een raar prentenboek vertellen over honden, in het Engels. Toen maakten ze zich klaar om te gaan sporten, want op het einde van de schooldag krijgen ze nog een 1 uur sport.

Wij aten onze lunch en we gingen eens kijken naar het sport op het veld. Ze speelden in verschillende groepjes hockey. Daar konden we niet zoveel doen, dus dan gingen we nog eens naar graad R om de planning te vragen voor na de vakantie.


Het thema is dan ‘bewarings’, het gaat over luchtvervuiling, watervervuiling, erosie en het uitsterven van dieren. We vinden dit beiden een beetje een raar thema maar het is een uitdaging. We moeten thuis eens bekijken welke lessen we willen geven en dit dan vrijdag laten weten aan de twee graad R juffen. 

Daarna zaten we nog wat in de computerklas. Om 3u gingen we naar het sportveld. Daar hadden we afgesproken met Anke. We keken eerst nog wat naar de hockeywedstrijd van de jonge kinderen.


Daarna gingen we naar een ander sportveld waar Anke samen met Wilhelm training geeft aan de oudste en normaal gezien beste groep van de school. Gelukkig waren er ook andere juffen van Klein Boishaai op hetzelfde moment training aan het geven. We mochten haar dan ook wat assisteren. Ruth voelde de competitiedrang al naar boven komen en hielp de jongens bij het uitvoeren van de oefening. Toen onze groep begon met het spelen van een wedstrijdje tegen elkaar, verplaatsen we ons wat en keken naar de training van Anke en Wilhelm. Je kon direct het niveau verschil opmerken. Zij hebben inderdaad de betere spelers in hun team. Ook hun spelvorm is heel anders dan bij de andere groepen. Veel technischer en tactischer.


Na de training stopten we nog even bij de winkel om inkopen te doen voor het avondeten. Wij maken vanavond opnieuw eten. Het werd een heerlijke ovenschotel met gehakt, puree, courgette, tomaat, champignons en bovenaan een heerlijke, krokante kaaslaag. Onze kookkunsten worden steeds beter en beter.

Toen we alles hadden opgeruimd, gingen we aan het werk voor school. Reflectie typen, voorbereiden voor morgen,… Jaja, ook hier in het verre Zuid-Afrika moeten we nog steeds veel werken voor onze stage.

1 opmerking:

  1. Maar het werken gaat toch vlotter in mooi weer hé ;) kheb dat vanmiddag toch zo ervaren. Maar jullie zijn nog steeds goed bezig hé! Blijven gaan!!

    BeantwoordenVerwijderen