Deze morgen was het toch weer vroeg als de wekker afging om
6.00 uur.
Rond 7.00 uur reden we richting Klein Boishaai. We hadden
een grote bak mee waarin al onze muziekinstrumenten zaten. Toen we aankwamen op
school, vroeg Anke aan een leerling of hij die bak voor ons wilde dragen. Het
was een echte gentleman en deed dit dan ook onmiddellijk voor ons.
Voor de school begon, zorgden we ervoor dat alles klaar was
om de verschillende muziekactiviteiten vandaag te geven. We gingen alvast naar
de Engelse klas van graad 1 en wachtten daar wat tot de bel luidde. We merkten
op dat de lagere school al begint om 7.45 uur, dit wisten we eigenlijk niet.
Als de bel gaat, komen de kinderen binnen in de klas en
gaan ze op de mat gaan zitten. De juf zegt een gebed op terwijl de kinderen
hun ogen sluiten.
Daarna houdt ze een klein klasgesprek over waarom ze geld
inzamelen. De kinderen mogen geld meebrengen naar school, wie het meeste geld
ingezameld heeft op het einde van de actie wint een prijs. Het geld zullen ze
dan gebruiken om de speelplaats wat te verfraaien.
Als dit gebeurd is, legt de juf een schrijfoefening uit. Ze
moeten op hun eigen whiteboard nieuws schrijven over wat ze in het weekend
gedaan hebben. Dus bijvoorbeeld: I went to the shop. Na de uitleg mochten ze allemaal op hun vaste plaats in de klas zitten. Daar begonnen ze dan
met het schrijven van het nieuws. Wij hielpen waar nodig. Als ze een bepaald
woordje niet konden schrijven, vroegen ze dit dan ook aan ons. Als ze het
zinnetje juist geschreven hadden op hun whiteboard, mochten ze het
overschrijven in hun boek. Daarbij mochten ze dan een mooie tekening maken.
Dan was het onze beurt om les te geven. In deze les nam Ruth
de leiding en we deden een muziekpartituur. We zetten de doos vooraan in de
klas zodat iedereen de doos zag. We vroegen aan de kinderen wat er in de doos
zou kunnen zitten, zo bouwden we wat spanning op. Dan stelden we de
muziekinstrumenten voor en deden we enkele reactiespelletjes. Daarna begonnen
we aan de muziekpartituur. Op het scherm was een grote file met verschillende
gekleurde auto’s geprojecteerd. Bij elke kleur van auto hoorde er een
muziekinstrument. Ruth wees een auto aan en dan moesten de kinderen het
overeenkomstige muziekinstrument bespelen. Onze inkleding was
als volgt: we wilden weten welk geluid de file met de auto’s maakt. We
vertelden dat elke auto anders klinkt. Tijdens deze activiteit wisselden we de
instrumenten eens en deden we de muziekpartituur nog eens. De kleuters waren
heel enthousiast, ze vonden het dan ook jammer dat ze de muziekinstrumenten
moesten opbergen.
Rond 9.30 uur was het snacktime. Alle kinderen haalden hun
brooddoos uit hun boekentas en ze gingen aan de tafels zitten en aten hun
snacks op.
Als de kinderen klaar zijn met eten, legt de juf een
werkblaadje uit. Er staan allemaal korte woordjes op het blad en ze moeten bij
elk woord een tekening maken van wat het woord is. Als er op staat ‘bal’,
tekenen de kinderen een bal. De kinderen gaan aan de slag. De juf roept enkele
kinderen op de mat om samen te lezen. Na een tijdje wisselen ze van groepje.
Wij helpen de kinderen die aan het werkblaadje werken.
Toen klonk de bel, het was pauze. De kinderen mogen buiten
spelen dus wij gingen eens naar de leraarskamer. We verhuisden onze bak met
muziekinstrumenten naar de Afrikaanse klas van graad 1.
Na de pauze gingen we naar de andere klas van graad 1. De
kinderen gingen op de mat zitten. Daar moesten we onmiddellijk beginnen met
onze muziekles want de juf had nog veel verbeterwerk. In deze les nam Sien wat
de leiding. We bouwden terug wat spanning op om te weten wat er in onze doos
zou zitten. Ze mochten raden, niemand die raadde dat er muziekinstrumenten in
onze doos zaten. We vertelden het dan uiteindelijk zelf en we stelden alle
muziekinstrumenten voor. We toonden ook voor hoe ze het instrument moesten
bespelen. Daarna deden we enkele luisterspelletjes. Sien bespeelde achter de
doos een muziekinstrument, de kleuters moesten raden welk muziekinstrument ze
hoorden. Dit lukte behoorlijk goed. Samen deelden we de verschillende
muziekinstrumenten uit. We begonnen met enkele reactiespelletjes. We zeiden:
‘Als ik de muis toon, moeten jullie stil spelen en als ik het paard toon,
moeten jullie hard spelen.’ Later voegde Sien het schaap er nog aan toe. ‘Als
ik het schaap toon, mag ik niemand horen spelen.’ Sien toonde de prenten en de
kinderen moesten op de juiste manier reageren op de prenten. Daarna toonden we
prenten van de muziekinstrumenten. Ze moesten hun muziekinstrument bespelen als
we hun instrument toonden. Eerst toonden we één prent, dan twee, drie, vier,…
We begonnen daarna wat af te sluiten. De juf vroeg of we niet nog wat konden
verder doen. We vonden snel nog iets uit. Sien had ’s morgens nog de prenten
van dieren weggestoken. We vroegen welke instrumenten bij welke dieren pasten,
daarmee deden we dan ook nog een klein reactiespelletje. De juf was blij dat al
haar verbeterwerk gedaan was.
Daarna gaf de juf ons een werkje. We moesten op
werkschriften een voorblad kleven. We hielpen ook nog een beetje met het
verbeteren aan de tafels, ze hadden een paar werkjes gekregen. De juf nam
terwijl enkele kinderen bij zich om te lezen.
Op het einde van de dag vroeg de juf of we een verhaaltje
wilden vertelden. Sien vroeg of er een prentenboek in de klas was, ze moest een
raar prentenboek vertellen over honden, in het Engels. Toen maakten ze zich
klaar om te gaan sporten, want op het einde van de schooldag krijgen ze nog een
1 uur sport.
Wij aten onze lunch en we gingen eens kijken naar het sport
op het veld. Ze speelden in verschillende groepjes hockey. Daar konden we niet
zoveel doen, dus dan gingen we nog eens naar graad R om de planning te vragen
voor na de vakantie.
Het thema is dan ‘bewarings’, het gaat over
luchtvervuiling, watervervuiling, erosie en het uitsterven van dieren. We vinden
dit beiden een beetje een raar thema maar het is een uitdaging. We moeten thuis
eens bekijken welke lessen we willen geven en dit dan vrijdag laten weten aan
de twee graad R juffen.
Daarna zaten we nog wat in de computerklas. Om 3u gingen we
naar het sportveld. Daar hadden we afgesproken met Anke. We keken eerst nog wat
naar de hockeywedstrijd van de jonge kinderen.
Daarna gingen we naar een ander
sportveld waar Anke samen met Wilhelm training geeft aan de oudste en normaal
gezien beste groep van de school. Gelukkig waren er ook andere juffen van Klein
Boishaai op hetzelfde moment training aan het geven. We mochten haar dan ook
wat assisteren. Ruth voelde de competitiedrang al naar boven komen en hielp de
jongens bij het uitvoeren van de oefening. Toen onze groep begon met het spelen
van een wedstrijdje tegen elkaar, verplaatsen we ons wat en keken naar de
training van Anke en Wilhelm. Je kon direct het niveau verschil opmerken. Zij
hebben inderdaad de betere spelers in hun team. Ook hun spelvorm is heel anders
dan bij de andere groepen. Veel technischer en tactischer.
Na de training stopten we nog even bij de winkel om inkopen
te doen voor het avondeten. Wij maken vanavond opnieuw eten. Het werd een
heerlijke ovenschotel met gehakt, puree, courgette, tomaat, champignons en
bovenaan een heerlijke, krokante kaaslaag. Onze kookkunsten worden steeds beter
en beter.
Toen we alles hadden opgeruimd, gingen we aan het werk voor
school. Reflectie typen, voorbereiden voor morgen,… Jaja, ook hier in het verre
Zuid-Afrika moeten we nog steeds veel werken voor onze stage.
Maar het werken gaat toch vlotter in mooi weer hé ;) kheb dat vanmiddag toch zo ervaren. Maar jullie zijn nog steeds goed bezig hé! Blijven gaan!!
BeantwoordenVerwijderen