maandag 28 april 2014

25 april



Vandaag was de laatste schooldag voor de vakantie. Ook nu stonden we weer in een andere Grade. Namelijk Grade 3. Dit komt bij ons ongeveer overeen met het derde leerjaar. Vandaag deden we een soort muzikaal groepswerk. Hierdoor gingen we beiden wat de leiding nemen. Voordat de schoolbel ging, hadden we al onze materialen al klaargezet in de Engelse klas. We moesten wel nog de prenten van de klankbouwstenen lamineren. Het lamineertoestel staat in een goed afgesloten lokaal waar er maar één mevrouw de sleutel van heeft. Vandaag was ze wat later dan anders. Vol spanning stonden we te wachten. Toen ze dan eindelijk aankwam, mochten we direct beginnen met lamineren en knippen. Gelukkig waren we juist op tijd klaar. Het was precies getimed en maar goed ook, want we moesten direct beginnen.

We wilden in de beide klassen werken met klankbouwstenen. Dit hadden we beiden nog nooit gedaan in België. Vandaar dat we vonden dat dit nu wel de kans was om het eens uit te proberen. We stelden eerst de instrumenten voor en toonden ook hoe ze deze moeten bespelen. 

Dan haalden we de prenten van de klankbouwstenen tevoorschijn. 

De kinderen moesten dan zoeken bij welke prent de klank van het instrument het beste zou passen. Nadat we alle instrumenten hadden overlopen, was het tijd om samen met de kinderen een rij met klankbouwstenen te overlopen.

 Op het bord hadden we een rij met 5 afbeelding van klankbouwstenen opgehangen. De kinderen moesten nu een instrument zoeken die bij de klankbouwsteen zou passen. Hierbij moeten ze goed luisteren naar het geluid van het instrument. Ze moeten dan de afbeelding aanduiden die het best het geluid van het instrument weergeeft.
We legden dan de oefening uit. Aan het bord hadden we twee rijen gemaakt met klankbouwstenen. De kinderen moesten dan in hun groepje afspreken welke rij ze wilden uitwerken. Dan moesten ze afspreken in hun groepje welke instrumenten ze zouden gebruiken bij welke prent. Dit mogen ook andere instrumenten zijn dan in het voorbeeld. We deelden ondertussen ook al enkele instrumenten uit die ze misschien zouden nodig hebben.

Dit was echter niet zo’n goed plan. We merkten beiden op dat de kinderen meer met de instrumenten aan het spelen waren dan bezig waren met de opdracht. We gingen dan ook rond en begeleiden de verschillende groepjes in wat ze precies moesten doen. Ook legden we het nog eens klassikaal de opdracht uit. Hierna ondervonden we wel dat ze meer bezig waren met de opdracht.
Toen het tijd was om hun opdracht voor te stellen aan de andere, zorgden we ervoor dat het stil was in de klas. De verschillende groepjes moesten nu één voor één naar voor komen om hun opdracht te laten horen. 
De andere kinderen moesten nu raden welke rij het groepje hadden gekozen. Ze moesten ook kunnen uitleggen waarom ze dachten dat het groepje die lijn had gekozen. Terwijl de kinderen bezig waren met het voorstellen van hetgene wat ze hadden gemaakt, stonden we beiden een beetje versteld. De kinderen hadden dan toch de opdracht goed begrepen. De meeste groepjes hadden een mooi resultaat bereikt en het was leuk om ernaar te kijken.
Er was jammer genoeg één groepje die niet zo goed overeen kwam. Toen ze naar voor moesten komen, waren ze nog steeds aan het discussiëren. Er begon zelf een jongen te wenen. We besloten toen dat ze nog even de tijd kregen om eraan te werken. Ze mochten in de gang gaan en daar nog wat verder werken. Toen ze terug in de klas kwamen, was het gelukkig toch zeer goed wat ze deden.
Als alle groepjes waren geweest, dan was het tijd om de instrumenten te verzamelen en de activiteit af te ronden.
Dan na de juffrouw de klas weer in handen. Ze overliep samen met de kinderen de oefening die ze moesten maken van wiskunde in hun boek. Doordat ze de werkboeken nog enkele jaren moeten gebruiken, moeten de kinderen de antwoorden opschrijven in een schrift. Nadat de juf alle oefening had overlopen, moesten de kinderen zelfstandig aan het werk gaan. Als ze klaar waren, mochten ze ene boek nemen uit de boekenkast om te lezen.
Hierna overliep de juffrouw een klein briefje over 3D-vormen. Ze moesten de naam van een 3D-vorm opschrijven. Dan moesten ze kijken in de klas en zoeken naar dezelfde 3D-vormen en deze teken op hun blad. Ondertussen riep de juffrouw enkele kinderen naar de mat. Dit zijn de kinderen die wat moeite hebben met wiskunde. De juffrouw gaf ze dan enkele oefeningen die ze moesten uitreken. Dan  schreef er één iemand zijn oplossing aan het bord. Zo overliepen ze samen nog eens de oefening en bespraken waarom er iets fout was.
Bv.: 135 X 2=… / 126 + 115 = … (cijferen) / 324 + 212 = … (cijferen)

Na de speeltijd gingen we naar de Afrikaanse klas. Daar mochten we ook direct beginnen met onze activiteit. Deze verliep een beetje gelijk met de activiteit die we gaven in de Engelse klas. Alleen hier kreeg elk groepje andere klankbouwsteenkaartjes. Ze moesten dan overleggen in hun groepjes hoe ze deze aan elkaar ging leggen. Dan moesten ze opschrijven of tekenen welke instrumenten ze gingen gebruiken bij welk kaartje. Als ze dit hadden gedaan, mochten ze naar voor komen om de instrumenten uit de doos te halen. Nadat alle groepjes even de tijd hadden om te oefenen, werden de groepjes ook nu één voor één naar voren geroepen. De kinderen hingen hun prenten aan het bord en voerden hun opdracht uit. Ook hier waren we beiden zeer verrast door het resultaat. Als de groepjes naar voor waren gekomen, moesten ze hun instrumenten in de doos leggen. Dit vergemakkelijkte het opruimen.







Na onze activiteit nam ook hier de juffrouw de touwtjes terug in handen. De kinderen die nog hun schrijftoets moesten afwerken, mochten dit eerst doen. De kinderen die klaar waren, gingen mee met de assistente naar de bibliotheek. Daar kozen alle kinderen een nieuw leesboek. Als alle kinderen terug waren van de bibliotheek, moesten ze hun banken mooi opruimen. De stagiaire die ook in de klas aanwezig was, moest nog haar activiteit uitvoeren.

Zij besprak samen met de kinderen in hun handboek de les over de insecten. De kinderen hadden daarover al een les gehad. Ze overliep nog eens kort de verschillende kenmerken van een insect (poten, samengestelde ogen, uitwendig skelet,…). Dan moesten de kinderen 8 insecten zoeken op een zoekprent. Ze riep dan één voor één enkele kinderen naar voren die een insect moesten aanduiden op haar boek. Hierna werden de kinderen in groepjes verdeeld. De stagiaire deelde briefjes uit. Ook kreeg elke groep een miniatuurfiguurtje van een insect. De kinderen moesten dan per groepje hun briefje aanvullen, naar gelang het insect dat ze kregen van de stagiaire. Als ze klaar waren, moesten de kinderen hun briefjes geven aan de stagiaire. Terwijl we naar haar les zaten te kijken, hadden we beiden hetzelfde gevoel. WIJ zouden de les anders aanpakken.

Na school gingen we samen met Anke naar een cafeetje hier in Paarl. Daar hadden ze afgesproken met alle leerkrachten van de school. De meester van in Grade 7 had besloten om te stoppen met lesgeven. Het was een soort van afscheidsdrink. Na de vakantie zullen de leerlingen van in Grade 7 een nieuwe, jonge juffrouw hebben. 

Na enkele uren gingen we terug naar huis. We besloten om nog even met Dexter te spelen. Plots zagen we helemaal aan de andere kant een varken lopen. We besloten om het dier eens van dichtbij te bekijken. Blijkbaar hebben de mensen die daar wonen een varken als huisdier. We vroegen aan de mensen hoe hun varken noemde: Oggie het varken. Ook hier hebben sommige mensen rare huisdieren.

Terug binnen, gingen we ons eventjes verfrissen. Wilhelm was vanavond niet thuis. Daarom gingen we samen met Anke iets gaan eten en drinken. Het werd echt nog een gezellige avond. We praten over van alles en er werd natuurlijk ook veel gelachen. Het eten was ook super lekker. 

We hadden besloten dat als we terug thuis waren we popcorn gingen maken en nog naar een film gingen kijken. Toen we thuiskwamen en onze pyjama hadden aangetrokken, gingen we ons installeren voor de film. Maar… we konden geen film bekijken, er was geen popcorn meer… Anke haalde dan maar oude foto’s van de school naar boven. Het was ook eens leuk om naar deze te kijken. Zo zie je de juffen en meester veranderen maar ook de kinderen.
Na deze leuke avond was het tijd geworden om in ons bedje te kruipen.




1 opmerking:

  1. 3D-vormen zijn ruimtefiguren. :)
    En gaat dat niet naar een film kijken zonder popcorn?

    BeantwoordenVerwijderen