donderdag 24 april 2014

24 april



Toen we deze morgen aankwamen op school, gingen we onmiddellijk naar de klas van Anke. Daar stonden we vandaag voor de eerste pauze.
Rond kwart voor 8 ging de bel. De kinderen kwamen binnen in de klas en gingen zitten op de mat. Iedere donderdagmorgen wordt er een bijbelles gegeven door één van de mama’s van de kinderen. Dit was dus vandaag het geval. De mama begint de les met een gebed. Daarna vertelt de mama waarvoor de kinderen allemaal moeten bidden, ze stelt hier enkele vragen over. We bidden voor bescherming, familie, goede gezondheid, om gelukkig te zijn, lekker eten, een huis,… Toen ze hierover een klein klasgesprek gehouden hadden, toonde de mama een filmpje op Youtube. Daar zat een bepaalde moraal in: ‘God helpt ons altijd in moeilijke situaties’. Na dit filmpje toonde ze een ander filmpje waarin er een liedje werd gezongen om het ‘onze vader’ aan te leren. Ze doen dan nog enkele keren het Onze Vader zonder het te zingen. Het lukt nog niet zo heel goed, ze heeft dan ook de opdracht om het te leren tegen de donderdag na de vakantie. 



Daarna is het terug aan juf Anke om les te geven. Ze staan recht en tellen de tientallen. Als dit goed lukt mogen ze weer neerzitten en doen ze een klein klapspelletje per twee. Bij elke klap moeten ze tellen maar nu zo: 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, …
De juf projecteerde dan de toets die ze moeten maken. Ze gaf uitleg en benadrukte dat ze heel goed moesten luisteren naar de uitleg, want het is een belangrijke toets. Als aan hun tafels zitten om de toets te maken, lopen wij wat rond om te kijken of ze het goed doen. Als iedereen ongeveer klaar is met die oefening, komt iedereen terug op de mat en legt de juf de volgende oefening uit. 

Toen las de juf een boek voor via de computer. Na het verhaal geeft ze een opdracht aan de kinderen: ze moeten enkele zaken verzinnen die de personages van het verhaal nog allemaal kunnen zeggen. Dit moeten ze dan in tekstballonnen schrijven.
Dan is het onze beurt. We geven een muzikaal stripverhaal. Sien neemt hierbij de leiding. Ze vertelt eerst het verhaal in haar beste Engels. Het verhaal gaat over verhuizen. Er zijn twee mannen die van alles in de vrachtwagen steken maar als ze vertrekken, vallen er dozen uit de vrachtwagen, ze ruimen alles op en ze rijden vrolijk terug verder. De kinderen moeten nu bij alle prenten verschillende geluiden zoeken die ze met hun lichaam kunnen maken. Ze zijn heel enthousiast en werken heel goed mee. 

Daarna is het pauze. Na de pauze gaan we naar de Afrikaanse klas van graad 2. Daar mogen we onmiddellijk in actie schieten. We geven een geluidenrooster, hierbij neemt Ruth de leiding en helpt Sien. We projecteerden een kader met negen verschillende zaken die geluiden voorstelden. We deden een korte inkleding: we wandelen in het bos en daar horen we allemaal geluiden. Enkele voorbeelden: in één kadertje stond; p pp p p p p , daarmee illustreerden we het vallen van de noten op de grond. In het begin van de les luisterden de kinderen niet echt naar ons, we vermoeden dat dit komt doordat ze het principe van het geluidenrooster niet echt begrepen. Op het einde waren de kinderen heel enthousiast en deden ze alle geluiden super goed. We waren blij dat het dan uiteindelijk toch goed lukte. 

Na onze muzikale activiteit kregen de kinderen een dictee en nog een schrijfoefening. Hierbij konden we niet veel helpen. Ze geeft dan ook nog een klein lesje over alfabetische volgorde van woorden. Rond 12 uur moeten ze dan hun sportkleren aantrekken, de stoelen op de tafels zetten, de klas vegen. Terwijl ze dit doen, vertelt Ruth nog een verhaaltje over een rups. (De juf had dit gevraagd.) 

Daarna gingen alle klassen sporten, wij gingen iets eten in de leraarskamer. We moesten nog beetje wachten op Anke dus gingen we nog eens naar de computers en brainstormden we nog wat voor de lessen van morgen.
Rond 15 uur vertrokken we dan huis. Onderweg stopten we nog even bij een bakkerij om een typisch Afrikaanse versnapering te kopen. Dan gingen we nog even naar de Checkers (de supermarkt).
Thuis bereidden we onze les voor voor morgen. We maakten onze reflectie, kortom we werkten wat voor school.
We aten nog heerlijk kos van Anke en dan was het weeral bedtijd. Morgen is het alweer de laatste dag van de week en dan is het weeral vakantie.

1 opmerking: