dinsdag 18 maart 2014

17 maart



Vandaag was het zo ver. Onze eerste observatie in Klapmuts. Juf Jeaniva kwam ons deze morgen halen. Zij zal ons ook iedere dag komen ophalen en terugbrengen naar het huis van Charlene. Onze ochtend begon al zeer goed. Toen we de poort openden om de auto van Jeaniva binnen te laten, liepen de 2 honden weg. We konden ze niet meer terug vinden. Dan hebben maar een berichtje gestuurd naar Stephen (de man van Charlène). Hij werkt toch op het domein en misschien komt hij ze wel ergens tegen.

Toen we op school aankwamen, werden we direct voorgesteld aan de directeur. Hij nodigde ons uit om de algemene vergadering bij te wonen met alle leerkrachten, voor de school begon. Deze vergadering begon met een moreel verhaal over kleurpotloden.

Dan werden we door het hoofd van de bibliotheek rondgeleid in de school en naar onze klassen gebracht. Ruth doet stage bij juf Jeaniva en Sien bij juf Verosca. Het zijn beiden zeer jonge juffen maar wel zeer vriendelijk. Tom en Anouk werden dan ook naar hun klassen gebracht. Hun avontuur van de dag kan je lezen op hun blog.

De dag Ruth verliep zo… (Morgen schrijft Sien hoe haar dag verliep)
Om 8.30 uur begon de dag. (Normaal moeten ze om 8.00 uur beginnen) Er was een algemeen onthaal. Ze herhaalden de dagen van de week, maanden, seizoenen,… Ook moesten de kinderen veel tellen zoals: de dagen van de week, de maanden,… Ik vond dit wel leuk om te zien. Dan deed de juf een bewegingstussendoortje. Hierna ging de wiskunde les van start. Deze begint eerst met een klassikaal moment. De kinderen moesten drie kralen uit een doos halen en hierbij tellen. Dan moesten ze de kralen terug in de doos leggen en achteruit tellen: 3-2-1. Sommige kinderen hadden hier echt moeite mee. Vooral de kinderen die geen Afrikaans spreken maar Xhosa. Zij namen gewoon wat kralen uit de doos en legden deze terug.  Dan moesten de kinderen werken aan de tafels. Aan de ene tafel maakten ze puzzels, de andere tafel moest iets maken uit klei, verder moesten vormen ze inkleuren en de laatste tafel moest op de grond zitten en een rangorde na maken. De kinderen schoven wel ook door naar de andere tafels.

Na 50 minuten ruimden ze alles op en verzamelden ze in 2 rijen om naar het toilet te gaan. De meisjes kregen in de klas enkele velletjes toiletpapier en de jongens die naar het grote toilet moesten, kregen ook wat papier. Toen we aankwamen in de klas haalden de kinderen hun lunchbox uit en begonnen ze te eten. De kinderen van in Grade R moeten zelf hun eten meenemen. Pas in Grade 1 krijgen ze kos van school.

Hier zie je de kinderen bidden voor het eten!


Toen alle kleuters klaar waren met eten, deed juf Jeaniva nog enkele tussendoortjes met de kinderen. Ik merkte op dat de kinderen al hun versjes zeer goed van buiten kunnen. Hierna vertelde ze aan de kinderen wat de primaire kleuren zijn. Ze wou dan ook de secundaire kleuren weten en begon de 2 kleuren met elkaar te mengen.

Dan werden de kleuters weer verdeeld over de verschillende tafels. Daar deden ze: maken van puzzels, letters maken in klei, letters maken met parels en moesten ze in een begeleide groep de primaire kleuren schilderen op een kleurendiagram. Ook hier schoven de verschillende tafels onderling door.
Dan moesten de kinderen opruimen en mochten ze enkele minuten vrij spelen. Hierna moesten de kinderen op hun vaste plaats gaan zitten en haalden ze hun eten uit. Als alle kinderen klaar waren met eten, gingen we naar het speelplein om wat te bewegen. De kleuters moesten met beide voeten springen naar de stoel. Als ze onder de stoel hadden gekropen, moesten ze gooien met een pittenzak naar de hoepel. Als alle kinderen die hadden gedaan, mochten ze nog wat vrij spelen op het speelplein.


Na een grote 10 minuten keerden we terug naar de klas. Daar namen de kinderen hun rugzak en wachtten ze totdat de bel ging. Toen de bel ging, liep de juf samen met de kinderen naar de poort. Daar kwamen de ouders hun kind ophalen.

De dag Sien verliep zowat hetzelfde. De juffen werken samen. Ze verdelen de thema’s onderling. Dan werken ze elk hun thema uit en geven hun weekplanning aan de andere juffen. Zo kunnen ze hetzelfde doen of nog wat eigen ideetjes uitwerken.

Na een korte middagpauze zaten we samen met onze juffen. We overliepen met z’n allen welke lessen we deze week nog konden geven. Morgen geven we allebei 2 lessen. We nemen beiden in onze klas het onthaal over en op het einde van de dag vertellen we een verhaal. 
Toen we zaten te praten met de juffen, kregen we een waterijsje. Dit was een leuke verassing na een zeer warme dag in de klas. Dan was het al tijd om de algemene vergadering bij te wonen in de bib. Deze ging over de screening van de school en over het evacuatieplan als het brandt.

Dan gingen we samen met Jeaniva naar huis. Toen we thuis aankwamen, merkten we op dat we geen sleutel bij ons hadden en dat de deur gesloten was. Gelukkig kwam Charlene vlug thuis en hebben we niet lang moeten wachten.
Na nog wat werken in onze werkplaats, vertrokken we met z’n allen naar de squash. Met 6 in een kleine auto zitten is toch niet zo praktisch. 

Daar aangekomen daagde Stephen, Tom uit om eens tegen elkaar te spelen. Dit was nog grappig om naar te kijken.

We keerden dan met z’n allen terug naar huis, waar Charlene opnieuw voor ons zeer lekker kookt. Dan nog wat gewerkt voor school en eens vroeg in ons bedje kruipen. Morgen is een belangrijke dag! De eerste dag dat we moeten lesgeven in Klapmuts.

Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…
-          Ze de squash hier muurbal noemen.
-          De meeste kleuterleidsters in deze school nog geen diploma hebben voor leerkracht maar terwijl ze werken, gaan ze nog naar school.
-          Het internet van de school niet werkte omdat de internetkabels gestolen zijn.
-          Ze hier de linkerhand de ‘domme’ hand noemen.
-          Er 1500 leerlingen zijn in de school en rond de 40 leerkrachten.
-          De school in Klapmuts nu al te klein is omdat ze meer en meer huisjes bijbouwen in Klapmuts.
-          Er 7 graad R klassen zijn van rond de 30 kinderen.
-          Ze hier gratis naar het ziekenhuis mogen
-          De kinderen in het begin van het schooljaar moeten zeggen of ze aids hebben of niet. Sommige ouders schamen zich hierover.
-          Enkele kinderen, hun papa in de gevangenis zit.
-          Sommige kinderen geen ouders meer hebben en daarom bij familie wonen.
-          Ze hier tegen een vergeetkous, ‘loskop’ zeggen.
-          Sien telkens haar naam moet uitleggen omdat ‘sien’ hier kijken is…




Geen opmerkingen:

Een reactie posten