Vandaag was het zo ver. Onze eerste observatie in Klapmuts.
Juf Jeaniva kwam ons deze morgen halen. Zij zal ons ook iedere dag komen
ophalen en terugbrengen naar het huis van Charlene. Onze ochtend begon al zeer
goed. Toen we de poort openden om de auto van Jeaniva binnen te laten, liepen
de 2 honden weg. We konden ze niet meer terug vinden. Dan hebben maar een
berichtje gestuurd naar Stephen (de man van Charlène). Hij werkt toch op het
domein en misschien komt hij ze wel ergens tegen.
Toen we op school aankwamen, werden we direct voorgesteld
aan de directeur. Hij nodigde ons uit om de algemene vergadering bij te wonen met alle
leerkrachten, voor de school begon. Deze vergadering begon met een
moreel verhaal over kleurpotloden.
Dan werden we door het hoofd van de bibliotheek rondgeleid
in de school en naar onze klassen gebracht. Ruth doet stage bij juf Jeaniva en
Sien bij juf Verosca. Het zijn beiden zeer jonge juffen maar wel zeer vriendelijk.
Tom en Anouk werden dan ook naar hun klassen gebracht. Hun avontuur van de dag
kan je lezen op hun blog.
De dag Ruth verliep zo… (Morgen schrijft Sien hoe haar dag
verliep)
Om 8.30 uur begon de dag. (Normaal moeten ze om 8.00 uur
beginnen) Er was een algemeen onthaal. Ze herhaalden de dagen van de week,
maanden, seizoenen,… Ook moesten de kinderen veel tellen zoals: de dagen van de
week, de maanden,… Ik vond dit wel leuk om te zien. Dan deed de juf een
bewegingstussendoortje. Hierna ging de wiskunde les van start. Deze begint
eerst met een klassikaal moment. De kinderen moesten drie kralen uit een doos
halen en hierbij tellen. Dan moesten ze de kralen terug in de doos leggen en
achteruit tellen: 3-2-1. Sommige kinderen hadden hier echt moeite mee. Vooral
de kinderen die geen Afrikaans spreken maar Xhosa. Zij namen gewoon wat kralen
uit de doos en legden deze terug. Dan
moesten de kinderen werken aan de tafels. Aan de ene tafel maakten ze puzzels,
de andere tafel moest iets maken uit klei, verder moesten vormen ze inkleuren en de laatste tafel moest op de grond zitten en een rangorde na maken.
De kinderen schoven wel ook door naar de andere tafels.
Na 50 minuten ruimden ze alles op en verzamelden ze in 2
rijen om naar het toilet te gaan. De meisjes kregen in de klas enkele velletjes
toiletpapier en de jongens die naar het grote toilet moesten, kregen ook wat
papier. Toen we aankwamen in de klas haalden de kinderen hun lunchbox uit en
begonnen ze te eten. De kinderen van in Grade R moeten zelf hun eten meenemen.
Pas in Grade 1 krijgen ze kos van school.
Hier zie je de kinderen bidden voor het eten!
Toen alle kleuters klaar waren met eten, deed juf Jeaniva
nog enkele tussendoortjes met de kinderen. Ik merkte op dat de kinderen al hun
versjes zeer goed van buiten kunnen. Hierna vertelde ze aan de kinderen wat de
primaire kleuren zijn. Ze wou dan ook de secundaire kleuren weten en begon de 2
kleuren met elkaar te mengen.
Dan werden de kleuters weer verdeeld over de
verschillende tafels. Daar deden ze: maken van puzzels, letters maken in klei,
letters maken met parels en moesten ze in een begeleide groep de primaire
kleuren schilderen op een kleurendiagram. Ook hier schoven de verschillende
tafels onderling door.
Dan moesten de kinderen opruimen en mochten ze enkele
minuten vrij spelen. Hierna moesten de kinderen op hun vaste plaats gaan zitten
en haalden ze hun eten uit. Als alle kinderen klaar waren met eten, gingen we
naar het speelplein om wat te bewegen. De kleuters moesten met beide voeten
springen naar de stoel. Als ze onder de stoel hadden gekropen, moesten ze
gooien met een pittenzak naar de hoepel. Als alle kinderen die hadden gedaan,
mochten ze nog wat vrij spelen op het speelplein.
Na een grote 10 minuten
keerden we terug naar de klas. Daar namen de kinderen hun rugzak en wachtten ze
totdat de bel ging. Toen de bel ging, liep de juf samen met de kinderen naar de
poort. Daar kwamen de ouders hun kind ophalen.
De dag Sien verliep zowat hetzelfde. De juffen werken
samen. Ze verdelen de thema’s onderling. Dan werken ze elk hun thema uit
en geven hun weekplanning aan de andere juffen. Zo kunnen ze hetzelfde doen
of nog wat eigen ideetjes uitwerken.
Na een korte middagpauze zaten we samen met onze juffen. We
overliepen met z’n allen welke lessen we deze week nog konden geven. Morgen
geven we allebei 2 lessen. We nemen beiden in onze klas het onthaal over en op
het einde van de dag vertellen we een verhaal.
Toen we zaten te praten met de juffen, kregen we een
waterijsje. Dit was een leuke verassing na een zeer warme dag in de klas. Dan
was het al tijd om de algemene vergadering bij te wonen in de bib. Deze ging
over de screening van de school en over het evacuatieplan als het brandt.
Dan gingen we samen met Jeaniva naar huis. Toen we thuis
aankwamen, merkten we op dat we geen sleutel bij ons hadden en dat de deur
gesloten was. Gelukkig kwam Charlene vlug thuis en hebben we niet lang moeten
wachten.
Na nog wat werken in onze werkplaats, vertrokken we met z’n
allen naar de squash. Met 6 in een kleine auto zitten is toch niet zo praktisch.
Daar aangekomen daagde Stephen, Tom uit om eens tegen elkaar te spelen. Dit was
nog grappig om naar te kijken.
We keerden dan met z’n allen terug naar huis, waar Charlene
opnieuw voor ons zeer lekker kookt. Dan nog wat gewerkt voor school en eens
vroeg in ons bedje kruipen. Morgen is een belangrijke dag! De eerste dag dat we
moeten lesgeven in Klapmuts.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…
-
Ze de squash hier muurbal noemen.
-
De meeste kleuterleidsters in deze school nog
geen diploma hebben voor leerkracht maar terwijl ze werken, gaan ze nog naar
school.
-
Het internet van de school niet werkte omdat de
internetkabels gestolen zijn.
-
Ze hier de linkerhand de ‘domme’ hand noemen.
-
Er 1500 leerlingen zijn in de school en rond de
40 leerkrachten.
-
De school in Klapmuts nu al te klein is omdat ze
meer en meer huisjes bijbouwen in Klapmuts.
-
Er 7 graad R klassen zijn van rond de 30
kinderen.
-
Ze hier gratis naar het ziekenhuis mogen
-
De kinderen in het begin van het schooljaar
moeten zeggen of ze aids hebben of niet. Sommige ouders schamen zich hierover.
-
Enkele kinderen, hun papa in de gevangenis zit.
-
Sommige kinderen geen ouders meer hebben en
daarom bij familie wonen.
-
Ze hier tegen een vergeetkous, ‘loskop’ zeggen.
-
Sien telkens haar naam moet uitleggen omdat
‘sien’ hier kijken is…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten