vrijdag 21 maart 2014

20 maart



Na het ontbijt stonden we op tijd te wachten op juf Jeaniva. We wachtten en we bleven wachten maar geen Jeaniva te zien. Dan gingen we al wat op weg en een kwartier later zagen we het kleine koekendoosje (maar toch groot genoeg voor ons) afkomen.  
De schooldag begon weer met de algemene vergadering die we maar een minuutje konden bijwonen. Die was blijkbaar al lang begonnen voor wij aankwamen. We waren dus te laat. Na dit korte intermezzo gingen we naar de klas. Gelukkig was er vandaag geen regen maar was het zonnetje terug van de partij.
Vandaag zouden we alle twee een muzikale activiteit doen waarbij ze moeten luisteren naar muziek. Op elk muziekstukje moeten ze dan een gepast gevoel zoeken.

Hieronder zie je hoe Siens dag verliep…
Mijn juf moest onmiddellijk weg omdat ze nog iets moest regelen, dus nam ik voor de tweede keer onvoorbereid het onthaal over. Improviseren was dus de boodschap. Gelukkig had ik onthaal ook al eens voorbereid. Het lukte redelijk goed en de kleuters waren blij dat de klaspop Themba terug van de partij was. Plots vroegen er heel veel kinderen om naar het toilet te gaan, dus ik besloot om met alle kinderen naar het toilet te gaan. Toen ik van het toilet terug naar de klas wilde gaan, waren er enkele kinderen aan het rondlopen. Ik wilde ze roepen maar ik kende hun naam niet dus ik was een beetje gefrustreerd. Het duurde echt super lang tot ik de kinderen in twee rijen kreeg. Ik probeerde van alles: ik zong een liedje, ik zei tegen de kinderen die wel in de rij stonden dat ze een dikke duim verdienden maar het was allemaal verloren moeite. Daarop zal ik voor volgende week zeker nog iets op moeten vinden. Ik denk dat ik een soort beloningsysteem zal uitproberen.

Dan was mijn juffrouw terug, ze vroeg of ik de kinderen wilde wegen om dat dit op het rapport moet komen die ze volgende week moeten mee krijgen. Ik merkte op dat er veel kinderen minder dan 20 kg wogen, ik vermoed dat dit toch weinig is voor een kleuter van 5 à 6 jaar. Ik kan dan niet goed inschatten maar ik denk dat ze toch wat meer moeten wegen. Terwijl ik de kleuters woog, zag ik niet echt wat de juf intussen deed met de kleuters en wist ik niet wat hun opdracht was aan de tafels. Ik sukkelde vooral met de schoentjes van de kleuters. Bij sommige kinderen waren die al een beetje te klein en ik moest echt zo hard helpen duwen tot het schoentje terug aan het voetje paste. Iedereen had bijna soort van all stars aan die al heel erg versleten waren.
Terwijl de kleuters aan het werken waren aan de tafels was de juf nog wat bezig aan haar rapporten. Ze kwam plots naar mij om te zeggen dat er een fout zat in haar puntentelling en deze moet vandaag nog binnen. Dit moest ze dus vandaag oplossen. Ze vroeg aan mij of ik het erg zou vinden dat ik de klas even zou overnemen. Zo kon ze haar probleem snel oplossen in de rekenaarklas (computerklas). Wat kon ik daar op zeggen? Natuurlijk vind ik dat niet erg maar dit wordt dan maar weer improviseren.
De kleuters waren bezig met hun werkje aan de tafels. Ze moesten gewoon allemaal verschillende vormen tekenen op een blad. Ik merkte op dat de meeste kleuters al klaar waren met hun werkje. Dus zei ik dat ze moesten verzamelen op de mat. Ik zong nog enkele liedjes en deed een kort relaxatiespelletje. Er waren een paar kinderen die niet luisterden naar mij en gewoon verder deden aan de tafels om hun werkje af te werken.
Rond 10 uur was het dan tijd om iets te eten.

 Daarna gingen we nog eens naar het toilet. Na een uurtje kwam de juf terug. De kleuters mochten even rusten en dan gingen ze terug aan de slag.
Ruth en ik gingen even langs bij alle juffen van grade R. Volgende week zouden we heel graag aan elke grade R klas een dansje aanleren en dan later in de week een klein optreden doen met alle grade R klassen. Dit zou een leuke afsluiter zijn voor hun eerste kwartaal. Alle juffen waren enthousiast en ze vonden het allemaal leuk dat we dit initiatief namen.
Als ik terug kwam in mijn klas gingen we nog even naar het speelplein. Daarna was het dan tijd voor mijn muzikale activiteit. In het begin begrepen de kleuters niet zo goed wat ze moesten doen omdat ze zoiets nog nooit eerder gedaan hebben. Na een tijdje begrepen ze het en konden ze zich volledig inleven in het gevoel die bij de muziek paste.
Daarna moesten de kleuters hun hoofd terug op de bank leggen om te rusten. Ik vroeg aan de juf of ze nog iets gepland had om te doen, maar daar had ze niet onmiddellijk een antwoord op. Dus stelde ik voor om enkele ongeopende puzzels (zaten nog in plastiek) op de tafels te leggen, enkele blokken en ik haalde ook weer de rijgkaarten uit van gisteren. Ze vonden het echt super om nog eens te spelen. De puzzels vielen ook in de smaak, ik begreep niet waarom de juffrouw dat nog nooit eerder had uitgehaald. Ik merk op dat ze hier veel met hetzelfde speelgoed moeten spelen…




Toen de schooldag bijna ten einde was, moest ik nog eens langs gaan bij een andere juf. Zij wilde dat ik een verhaaltje vertelde met mijn klaspop. Ik deed het verhaaltje dat ik dinsdag ook deed in mijn klas. De kleuters waren veel rustiger dan de kinderen in mijn klas. Amai, wat een verschil.
Om kwart na één zat de schooldag er alweer op. Ruth en ik aten samen iets en werkten nog een beetje in de bib. Daar zagen we een juffrouw en er zat ook een hele klas in de bib. De juf vroeg of we iets wilden vertellen over België. Dit kan je voor even doen maar niet voor een half uur. Dus dan begonnen we maar wat te zingen. Ik had ook het briljante idee om een ritme dat ik voordeed tz laten na klappen. Dit lukte heel goed. Toen de juf terug kwam, was ze een beetje boos. Blijkbaar hadden we alle mensen uit de bibliotheek weggejaagd. We vonden het een beetje ondankbaar, want hadden wel een half uur haar klas bezig gehouden…
Toen we thuis kwamen werkten we nog wat voor school. Rond 17u kwamen Leentje en Melissa aan om een weekendje bij ons te logeren omdat hun gastgezin het hele weekend niet thuis is.
We maakten ’s avonds een heerlijke Belgische maaltijd: lekkere appelmoes met aardappelen en kip. Het werd nog een gezellige avond.  

Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…
-          Sommige kinderen hun boterhammen delen om dat andere kinderen geen eten meekrijgen van hun ouders.
-          De juf zich zit op te maken terwijl de kleuters niets zitten te doen aan de tafels.
-          Ze in de scholen in Zuid-Afrika een boekje krijgen (soort handboek), dit is gratis.
-          Er een kindje in Siens klas Lincoln noemt (zoals een vroegere Amerikaanse president...)
-          De kleuters naamkaartjes hebben, maar tegen dat je de naam hebt gelezen, is het gene die wilt zeggen al niet meer nodig. (Het zijn zo’n lange en moeilijke namen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten