Na het ontbijt stonden we op tijd te wachten op juf Jeaniva.
We wachtten en we bleven wachten maar geen Jeaniva te zien. Dan gingen we al
wat op weg en een kwartier later zagen we het kleine koekendoosje (maar
toch groot genoeg voor ons) afkomen.
De schooldag begon weer met de algemene vergadering die we
maar een minuutje konden bijwonen. Die was blijkbaar al lang begonnen voor wij
aankwamen. We waren dus te laat. Na dit korte intermezzo gingen we naar de
klas. Gelukkig was er vandaag geen regen maar was het zonnetje
terug van de partij.
Vandaag zouden we alle twee een muzikale activiteit doen
waarbij ze moeten luisteren naar muziek. Op elk muziekstukje moeten ze dan een
gepast gevoel zoeken.
Hieronder zie je hoe Siens dag verliep…
Mijn juf moest onmiddellijk weg omdat ze nog iets moest
regelen, dus nam ik voor de tweede keer onvoorbereid het onthaal over.
Improviseren was dus de boodschap. Gelukkig had ik onthaal ook al eens
voorbereid. Het lukte redelijk goed en de kleuters waren blij dat de klaspop
Themba terug van de partij was. Plots vroegen er heel veel kinderen om naar het
toilet te gaan, dus ik besloot om met alle kinderen naar het toilet te gaan.
Toen ik van het toilet terug naar de klas wilde gaan, waren er enkele kinderen
aan het rondlopen. Ik wilde ze roepen maar ik kende hun naam niet dus ik was
een beetje gefrustreerd. Het duurde echt super lang tot ik de kinderen in twee
rijen kreeg. Ik probeerde van alles: ik zong een liedje, ik zei tegen de
kinderen die wel in de rij stonden dat ze een dikke duim verdienden maar het
was allemaal verloren moeite. Daarop zal ik voor volgende week zeker nog iets
op moeten vinden. Ik denk dat ik een soort beloningsysteem zal uitproberen.
Dan was mijn juffrouw terug, ze vroeg of ik de kinderen
wilde wegen om dat dit op het rapport moet komen die ze volgende week moeten
mee krijgen. Ik merkte op dat er veel kinderen minder dan 20 kg wogen, ik
vermoed dat dit toch weinig is voor een kleuter van 5 à 6 jaar. Ik kan dan niet
goed inschatten maar ik denk dat ze toch wat meer moeten wegen. Terwijl ik
de kleuters woog, zag ik niet echt wat de juf intussen deed met de kleuters en
wist ik niet wat hun opdracht was aan de tafels. Ik sukkelde vooral met de
schoentjes van de kleuters. Bij sommige kinderen waren die al een beetje te
klein en ik moest echt zo hard helpen duwen tot het schoentje terug aan het
voetje paste. Iedereen had bijna soort van all stars aan die al heel erg versleten waren.
Terwijl de kleuters aan het werken waren aan de tafels was
de juf nog wat bezig aan haar rapporten. Ze kwam plots naar mij om te zeggen
dat er een fout zat in haar puntentelling en deze moet vandaag nog binnen. Dit
moest ze dus vandaag oplossen. Ze vroeg aan mij of ik het erg zou vinden dat ik
de klas even zou overnemen. Zo kon ze haar probleem snel oplossen in de
rekenaarklas (computerklas). Wat kon ik daar op zeggen? Natuurlijk vind ik dat
niet erg maar dit wordt dan maar weer improviseren.
De kleuters waren bezig met hun werkje aan de tafels. Ze
moesten gewoon allemaal verschillende vormen tekenen op een blad. Ik merkte op
dat de meeste kleuters al klaar waren met hun werkje. Dus zei ik dat ze moesten
verzamelen op de mat. Ik zong nog enkele liedjes en deed een kort
relaxatiespelletje. Er waren een paar kinderen die niet luisterden naar mij en
gewoon verder deden aan de tafels om hun werkje af te werken.
Rond 10 uur was het dan tijd om iets te eten.
Daarna gingen
we nog eens naar het toilet. Na een uurtje kwam de juf terug. De kleuters
mochten even rusten en dan gingen ze terug aan de slag.
Ruth en ik gingen even langs bij alle juffen van grade R.
Volgende week zouden we heel graag aan elke grade R klas een dansje aanleren en
dan later in de week een klein optreden doen met alle grade R klassen. Dit zou
een leuke afsluiter zijn voor hun eerste kwartaal. Alle juffen waren
enthousiast en ze vonden het allemaal leuk dat we dit initiatief namen.
Als ik terug kwam in mijn klas gingen we nog even naar het
speelplein. Daarna was het dan tijd voor mijn muzikale activiteit. In het begin
begrepen de kleuters niet zo goed wat ze moesten doen omdat ze zoiets nog nooit
eerder gedaan hebben. Na een tijdje begrepen ze het en konden ze zich volledig
inleven in het gevoel die bij de muziek paste.
Daarna moesten de kleuters hun hoofd terug op de bank leggen
om te rusten. Ik vroeg aan de juf of ze nog iets gepland had om te doen, maar
daar had ze niet onmiddellijk een antwoord op. Dus stelde ik voor om enkele
ongeopende puzzels (zaten nog in plastiek) op de tafels te leggen, enkele
blokken en ik haalde ook weer de rijgkaarten uit van gisteren. Ze vonden het
echt super om nog eens te spelen. De puzzels vielen ook in de smaak, ik begreep
niet waarom de juffrouw dat nog nooit eerder had uitgehaald. Ik merk op dat ze
hier veel met hetzelfde speelgoed moeten spelen…
Toen de schooldag bijna ten einde was, moest ik nog eens
langs gaan bij een andere juf. Zij wilde dat ik een verhaaltje vertelde met
mijn klaspop. Ik deed het verhaaltje dat ik dinsdag ook deed in mijn klas. De
kleuters waren veel rustiger dan de kinderen in mijn klas. Amai, wat een
verschil.
Om kwart na één zat de schooldag er alweer op. Ruth en ik
aten samen iets en werkten nog een beetje in de bib. Daar zagen we een juffrouw
en er zat ook een hele klas in de bib. De juf vroeg of we iets wilden vertellen over
België. Dit kan je voor even doen maar niet voor een half uur. Dus dan begonnen
we maar wat te zingen. Ik had ook het briljante idee om een ritme dat ik voordeed tz laten na klappen. Dit lukte heel goed. Toen de juf terug kwam, was ze een beetje
boos. Blijkbaar hadden we alle mensen uit de bibliotheek weggejaagd. We vonden
het een beetje ondankbaar, want hadden wel een half uur haar klas bezig
gehouden…
Toen we thuis kwamen werkten we nog wat voor school. Rond 17u
kwamen Leentje en Melissa aan om een weekendje bij ons te logeren omdat hun
gastgezin het hele weekend niet thuis is.
We maakten ’s avonds een heerlijke Belgische maaltijd: lekkere appelmoes met aardappelen en kip. Het werd nog een gezellige avond.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…
-
Sommige kinderen hun boterhammen delen om dat
andere kinderen geen eten meekrijgen van hun ouders.
-
De juf zich zit op te maken terwijl de kleuters
niets zitten te doen aan de tafels.
-
Ze in de scholen in Zuid-Afrika een boekje
krijgen (soort handboek), dit is gratis.
-
Er een kindje in Siens klas Lincoln noemt (zoals een vroegere Amerikaanse president...)
-
De kleuters naamkaartjes hebben, maar tegen dat
je de naam hebt gelezen, is het gene die wilt zeggen al niet meer nodig. (Het
zijn zo’n lange en moeilijke namen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten