dinsdag 18 maart 2014

18 maart


Na het ontbijt wachtten we buiten op juf Jeaniva. Die komt ons normaal gezien halen om 7.40 uur maar vandaag was ze een beetje later (7.50 uur). Dat zijn hier nu eenmaal de Afrikaanse gewoontes. Toen we aankwamen in de school, was er opnieuw een ochtendmeeting met alle leerkrachten. Het begon natuurlijk weer met een stukje bijbeltekst, dan werden er nog enkele algemene afspraken gemaakt.
Rond 8.15 uur gingen we dan naar de klas. Normaal begint de les hier om 8.00 uur maar dit nemen ze hier met een korreltje zout. Sien wandelde samen met haar juf naar de klas. Daar zag ze een hele rij met kinderen aan de schoolpoort staan. De juf vertelde dat die kinderen niet meer binnen mochten omdat ze laat waren. Dit vond Sien een beetje raar. De juf wist niet wat er verder met die kinderen ging gebeuren.
Deze morgen mochten we allebei het onthaal overnemen van de juf.
Sien vertelt hoe haar dag gegaan is…
Toen ik in de klas kwam, mocht ik er onmiddellijk invliegen. Gisteren had ik enkele Vlaamse goeiemorgenliedjes vertaald in het Afrikaans.  Ze zongen heel goed met deze liedjes, dus blijkbaar verstaan zijn mijn soort Afrikaans al. Ik zong ook nog enkele liedjes over de dagen van de week, het weer. Ik stelde enkele vragen en de kleuters wisten het antwoord, ik vond het echt heel leuk. Daarna introduceerde ik mijn klaspop Themba. Ze waren echt super enthousiast, al de oogjes keken naar Themba en niet naar mij, echt zalig moment. 

Dan nam de juf de klas terug in handen. De juf deed een klassikale wiskunde activiteit. Er werd echt gedrild op de volgorde van de verschillende cijfers. Ze moeten veel dezelfde oefeningen doen zoals de dag ervoor. De juf liet enkele kinderen vooraan staan in een bepaalde rangorde. De andere kleuters moesten het patroon zoeken (meisje, jongen, meisje, jongen), dan mochten ze elk een blokje vasthouden en de andere kleuters moesten ook het patroon zoeken.
 Ze leerden ook enkele nieuwe vormen aan zoals hart, ster en diamant (bij ons een ruit), dit tekende ze op een bordje. Daarna deden ze nog een kleine voelspelletje. De juf deed enkele vormen in een zak en ze zei een naam van een vorm, dan moest de kleuter de juiste vorm eruit halen. Dit vond ik echt een heel goed spelletje. Leuk dat ze dit hier ook doen! (Misschien hebben ze dit gezien van de studenten van vorig jaar?)
Na de wiskundeles was het tijd om naar het toilet (hier noemen ze dit de ‘badkamer) te gaan. De meisjes kregen maar één papiertje, dit is echt zo weinig. 
De toiletten zien er ook niet zo hygiënisch uit, misschien kunnen we daar later iets aan doen. 

Toen we terug in de klas waren, hielp ik de juf nog wat met en knippen en plastificeren. De juf legde opnieuw de wiskunde werkjes uit aan de tafels. Aan alle tafels werd er weer wat gedaan over vormen. De juf begon dan zelf ook aan haar huiswerk terwijl de kinderen aan het werken waren. Ze studeert zelf ook nog. Dit vond ik een beetje vreemd. De kleuters moesten dan volledig zelfstandig werken. Ik kon het niet laten om de kinderen toch wat te helpen en legde mijn knipwerk neer.
Rond 10.00 uur mochten de kleuters wat eten. De juf wachtte tot ze stil waren om te bidden en werkte intussen nog een beetje verder aan haar huiswerk. De kleuters waren heel luid aan het praten en wachtten op de juf tot ze iets zei. Ik wist niet echt wat de bedoeling hier van was, de juf vertelde me dat ze wat aan het wachten was tot ze stil waaren, maar dat zei ze niet. Dus de kinderen konden niet echt weten dat ze stil moesten zijn (dit duurde zeker 10 minuten).
Toen werd er nog wat gespeeld op het speelplein. De kinderen amuseren zich te pletter. Thuis hebben ze niets en dit is voor hen dan echt wel heel leuk. Jammer dat ze niet meer kunnen buitenspelen, het speelplein wordt gebruikt door 7 grade R klassen (210 kleuters) dus hebben ze een soort beurtensysteem. Wij zullen proberen te zoeken naar een oplossing zodat de kleuters toch wat meer kunnen buiten spelen, want de hele tijd in zo’n warme containerklas zitten is ook niet ideaal.

Dan werden er nog enkele klassikale spelletjes gedaan en werkten ze nog wat aan de tafels. Aan de ene tafel maken ze een puzzel (legkaart), aan de andere tafel maken ze een poes met enkele vormen en aan de laatste tafel moeten ze enkele zaken tekenen op een blad die beginnen met de ‘b’. Hierbij was de juf weer bezig aan haar eigen huiswerk.
Na het werken aan de tafels was het alweer tijd om naar het toilet te gaan. Als iedereen naar het toilet geweest was, stelde ik voor om mijn verhaaltje te vertellen buiten onder een boom. Ik vertelde mijn verhaaltje van rupsje nooitgenoeg en benadrukte de kleuren die het verschillende eten had. Zo was het heel toepasselijk in thema. Na het verhaaltje deed ik nog enkele bewegingstussendoortjes en zong ik nog enkele liedjes. De kleuters kunnen het liedje ‘kriebelspin’ al perfect alleen zingen en zijn laaiend enthousiast bij dit liedje. Echt leuk om te zien. 

De kleuters moesten dan hun schooltasjes op hun rugje doen en in de rij gaan staan voor de klas. De schooldag zat er dan alweer op. We aten onze kos op en gingen naar de bibliotheek. Daar kunnen we niet op internet omdat internetkabels gestolen zijn. We moesten daar dus anderhalf uur wachten tot Jeaniva ons naar huis bracht. Dit was redelijk frustrerend want we hadden nog veel werk voor onze les van morgen. We hebben ons lesje nu geleerd en morgen gaan we zeker onze laptop meebrengen om na school wat te werken, want sowieso moeten alle leerkrachten iedere dag wat langer op school blijven dan de kinderen.

Rond 15.30 uur mocht juf Jeaniva beschikken en bracht ze ons naar huis. Thuis aangekomen schoten we direct actie want morgen moeten we een klassikale wiskundeles geven en ook nog enkele werkjes aan de tafels hebben over wiskunde. We hadden al al onze ideeën en nu moesten we ze gewoon uitvoeren. We hadden een tijdslimiet want om 17.30 kwam Albert ons halen om naar de trouw te gaan tussen koshuis Bliss en Navarre, straks meer hierover. We probeerden super snel te werken en zelf Tom stak een handje toe. Er was sprake van echt teamwork. Toen Albert aankwam, waren we net klaar met alles. We moesten alles al mee hebben voor morgen want we blijven weer slapen bij Albert in ons vorige bedje (Ons is baie blij).
Het was leuk om Albert terug te zien en we reden onmiddellijk naar het koshuis Navarre want daar vond het trouwfeest plaats. Het was precies een echte trouw. Alle meisjes van het huiscomité van Bliss samen met de jongens van het huiscomité van Navarre kwamen samen op het gras door de gang die gemaakt werd door al de andere studenten. Er werd ook wat gepreekt door de student Pisang (is zijn bijnaam), dan gaven ze elkaar een bandje. Het was heel mooi om te zien. 
Na de ceremonie gingen we samen naar een grote zaal waar er werd gedanst en gegeten. De Afrikaanse jongens en meisjes kunnen hier echt goed dansen per twee. Het was super om naar te kijken. Na een tijdje gingen we naar huis en kregen we nog een theetje van Jeanne. Ze blijft zo owelijk (lief). Nu liggen we terug in ons vertrouwde bedje. 

Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-          Er in sommige graad R klassen een assistent is die de leerkracht helpt en ook studeert voor leerkracht.
-          De bibliotheek van de school in Klapmuts, toegang geeft aan iedereen van het dorp Klapmuts.
-          De kleuters ook een rapport krijgen op het einde van het kwartaal (volgende week).
-          Er hier soms gesjoemeld wordt met de punten zodat iedereen er zou door zijn…
-          De ouders soms liegen over het feit dat hun kind aids heeft of niet.
-          De straat naar de school twee rondpunten heeft waarvan er telkens twee straten onmiddellijk doodlopen.
-          Er ook blanke leerkrachten les geven in de school in Klapmuts.
-          We het al gewoon worden om alles in en uit te pakken.
-          De juf in Siens klas grote oren heeft voor de kleuters die niet luisteren. Dit moeten ze dan aandoen (precies de ezelsoren van vroeger).
-          Er hier in de klassen ook nog veel geslagen wordt op de kinderen (vooral vanaf graad 1)
-          De kleuters soms 10 minuten moeten neerzitten op hun stoel en hun hoofd op hun bank leggen om te rusten.


1 opmerking:

  1. Jullie hebben al heel wat "werk" gezien! Hopelijk is het te doen om jullie ideeën te laten aanvaarden... Baie goe dat jullie een klare kijk hebben op de zaken!

    BeantwoordenVerwijderen