Na het ontbijt wachtten we buiten op juf
Jeaniva. Die komt ons normaal gezien halen om 7.40 uur maar vandaag was ze een
beetje later (7.50 uur). Dat zijn hier nu eenmaal de Afrikaanse gewoontes. Toen
we aankwamen in de school, was er opnieuw een ochtendmeeting met alle
leerkrachten. Het begon natuurlijk weer met een stukje bijbeltekst, dan werden
er nog enkele algemene afspraken gemaakt.
Rond 8.15 uur gingen we dan naar de klas. Normaal begint de
les hier om 8.00 uur maar dit nemen ze hier met een korreltje zout. Sien
wandelde samen met haar juf naar de klas. Daar zag ze een hele rij met kinderen
aan de schoolpoort staan. De juf vertelde dat die kinderen niet meer binnen
mochten omdat ze laat waren. Dit vond Sien een beetje raar. De juf wist niet wat
er verder met die kinderen ging gebeuren.
Deze morgen mochten we allebei het onthaal overnemen van de
juf.
Sien vertelt hoe haar dag gegaan is…
Toen ik in de klas kwam, mocht ik er onmiddellijk invliegen.
Gisteren had ik enkele Vlaamse goeiemorgenliedjes vertaald in het Afrikaans. Ze zongen heel goed met deze liedjes, dus
blijkbaar verstaan zijn mijn soort Afrikaans al. Ik zong ook nog enkele liedjes
over de dagen van de week, het weer. Ik stelde enkele vragen en de kleuters
wisten het antwoord, ik vond het echt heel leuk. Daarna introduceerde ik mijn
klaspop Themba. Ze waren echt super enthousiast, al de oogjes keken naar Themba
en niet naar mij, echt zalig moment.
Dan nam de juf de klas terug in handen. De juf deed een
klassikale wiskunde activiteit. Er werd echt gedrild op de volgorde van de verschillende
cijfers. Ze moeten veel dezelfde oefeningen doen zoals de dag ervoor. De juf
liet enkele kinderen vooraan staan in een bepaalde rangorde. De andere kleuters
moesten het patroon zoeken (meisje, jongen, meisje, jongen), dan mochten ze elk
een blokje vasthouden en de andere kleuters moesten ook het patroon zoeken.
Ze
leerden ook enkele nieuwe vormen aan zoals hart, ster en diamant (bij ons een
ruit), dit tekende ze op een bordje. Daarna deden ze nog een kleine
voelspelletje. De juf deed enkele vormen in een zak en ze zei een naam van een
vorm, dan moest de kleuter de juiste vorm eruit halen. Dit vond ik echt een
heel goed spelletje. Leuk dat ze dit hier ook doen! (Misschien hebben ze dit
gezien van de studenten van vorig jaar?)
Na de wiskundeles was het tijd om naar het toilet (hier
noemen ze dit de ‘badkamer) te gaan. De meisjes kregen maar één papiertje, dit is
echt zo weinig.
De toiletten zien er ook niet zo hygiënisch uit, misschien kunnen
we daar later iets aan doen.
Toen we terug in de klas waren, hielp ik de juf
nog wat met en knippen en plastificeren. De juf legde opnieuw de wiskunde
werkjes uit aan de tafels. Aan alle tafels werd er weer wat gedaan over
vormen. De juf begon dan zelf ook aan haar huiswerk terwijl de kinderen aan het
werken waren. Ze studeert zelf ook nog. Dit vond ik een beetje vreemd. De
kleuters moesten dan volledig zelfstandig werken. Ik kon het niet laten om de
kinderen toch wat te helpen en legde mijn knipwerk neer.
Rond 10.00 uur mochten de kleuters wat eten. De juf wachtte tot
ze stil waren om te bidden en werkte intussen nog een beetje verder aan haar
huiswerk. De kleuters waren heel luid aan het praten en wachtten op de juf tot ze
iets zei. Ik wist niet echt wat de bedoeling hier van was, de juf vertelde me
dat ze wat aan het wachten was tot ze stil waaren, maar dat zei ze niet. Dus de
kinderen konden niet echt weten dat ze stil moesten zijn (dit duurde zeker 10
minuten).
Toen werd er nog wat gespeeld op het speelplein. De kinderen amuseren
zich te pletter. Thuis hebben ze niets en dit is voor hen dan echt wel heel
leuk. Jammer dat ze niet meer kunnen buitenspelen, het speelplein wordt
gebruikt door 7 grade R klassen (210 kleuters) dus hebben ze een soort
beurtensysteem. Wij zullen proberen te zoeken naar een oplossing zodat de kleuters toch wat meer
kunnen buiten spelen, want de hele tijd in zo’n warme containerklas zitten is
ook niet ideaal.
Dan werden er nog enkele klassikale spelletjes gedaan en
werkten ze nog wat aan de tafels. Aan de ene tafel maken ze een puzzel
(legkaart), aan de andere tafel maken ze een poes met enkele vormen en aan de
laatste tafel moeten ze enkele zaken tekenen op een blad die beginnen met de ‘b’.
Hierbij was de juf weer bezig aan haar eigen huiswerk.
Na het werken aan de tafels was het alweer tijd om naar het
toilet te gaan. Als iedereen naar het toilet geweest was, stelde ik voor om
mijn verhaaltje te vertellen buiten onder een boom. Ik vertelde mijn verhaaltje
van rupsje nooitgenoeg en benadrukte de kleuren die het verschillende eten had.
Zo was het heel toepasselijk in thema. Na het verhaaltje deed ik nog enkele
bewegingstussendoortjes en zong ik nog enkele liedjes. De kleuters kunnen het
liedje ‘kriebelspin’ al perfect alleen zingen en zijn laaiend enthousiast bij
dit liedje. Echt leuk om te zien.
De kleuters moesten dan hun schooltasjes op hun rugje doen
en in de rij gaan staan voor de klas. De schooldag zat er dan alweer op. We
aten onze kos op en gingen naar de bibliotheek. Daar kunnen we niet op internet
omdat internetkabels gestolen zijn. We moesten daar dus anderhalf uur wachten tot Jeaniva ons naar huis bracht. Dit was redelijk frustrerend want we hadden nog veel werk voor onze les van morgen. We hebben ons lesje nu geleerd en
morgen gaan we zeker onze laptop meebrengen om na school wat te werken, want sowieso
moeten alle leerkrachten iedere dag wat langer op school blijven dan de
kinderen.
Rond 15.30 uur mocht juf Jeaniva beschikken en bracht ze ons
naar huis. Thuis aangekomen schoten we direct actie want morgen moeten we een
klassikale wiskundeles geven en ook nog enkele werkjes aan de tafels hebben
over wiskunde. We hadden al al onze ideeën en nu moesten we ze gewoon uitvoeren.
We hadden een tijdslimiet want om 17.30 kwam Albert ons halen om naar de trouw
te gaan tussen koshuis Bliss en Navarre, straks meer hierover. We probeerden
super snel te werken en zelf Tom stak een handje toe. Er was sprake van echt
teamwork. Toen Albert aankwam, waren we net klaar met alles. We moesten alles
al mee hebben voor morgen want we blijven weer slapen bij Albert in ons vorige
bedje (Ons is baie blij).
Het was leuk om Albert terug te zien en we reden
onmiddellijk naar het koshuis Navarre want daar vond het trouwfeest plaats. Het
was precies een echte trouw. Alle meisjes van het huiscomité van Bliss samen
met de jongens van het huiscomité van Navarre kwamen samen op het gras door de
gang die gemaakt werd door al de andere studenten. Er werd ook wat gepreekt
door de student Pisang (is zijn bijnaam), dan gaven ze elkaar een bandje. Het
was heel mooi om te zien.
Na de ceremonie gingen we samen naar een grote zaal
waar er werd gedanst en gegeten. De Afrikaanse jongens en meisjes kunnen hier
echt goed dansen per twee. Het was super om naar te kijken. Na een tijdje
gingen we naar huis en kregen we nog een theetje van Jeanne. Ze blijft zo
owelijk (lief). Nu liggen we terug in ons vertrouwde bedje.
Nog enkele wist-je-datjes, wist je dat…:
-
Er in sommige graad R klassen een assistent is
die de leerkracht helpt en ook studeert voor leerkracht.
-
De bibliotheek van de school in Klapmuts, toegang geeft aan iedereen van het dorp Klapmuts.
-
De kleuters ook een rapport krijgen op het einde
van het kwartaal (volgende week).
-
Er hier soms gesjoemeld wordt met de punten
zodat iedereen er zou door zijn…
-
De ouders soms liegen over het feit dat hun kind
aids heeft of niet.
-
De straat naar de school twee rondpunten heeft
waarvan er telkens twee straten onmiddellijk doodlopen.
-
Er ook blanke leerkrachten les geven in de school
in Klapmuts.
-
We het al gewoon worden om alles in en uit te pakken.
-
De juf in Siens klas grote oren heeft voor de
kleuters die niet luisteren. Dit moeten ze dan aandoen (precies de ezelsoren
van vroeger).
-
Er hier in de klassen ook nog veel geslagen wordt
op de kinderen (vooral vanaf graad 1)
-
De kleuters soms 10 minuten moeten neerzitten op
hun stoel en hun hoofd op hun bank leggen om te rusten.
Jullie hebben al heel wat "werk" gezien! Hopelijk is het te doen om jullie ideeën te laten aanvaarden... Baie goe dat jullie een klare kijk hebben op de zaken!
BeantwoordenVerwijderen