vrijdag 21 maart 2014

19 maart

Na het leuke trouwfeest van gisteren. (In Wellington) moesten we wel vroeg opstaan. Om 5.45 uur ging onze wekker! Tijd om op te staan. Na het douchen en het terug inpakken van onze (kleine) valies, mochten we aanschuiven aan de gedekte tafel die Jeanne speciaal voor ons al had klaar gezet. Ze was zelfs een nieuw potje choco en een fles appelsap voor ons gaan halen.

Na een stevig ontbijt bracht Albert ons naar de school in Klapmuts. Toen we buiten kwamen, zagen we de bui al hangen: het zal de hele dag regenen. (Een typische dag in België) We waren vroeger dan anders op school en moesten zelf wachten op de andere leerkrachten. We besloten ondertussen om even naar de bibliotheek te gaan om enkele kopieën te nemen. Toen al onze kopieën waren gemaakt, wilden we zo snel mogelijk terug naar de leraarskamer gaan. We liepen zo snel we konden, bijna aangekomen… liepen we in de grootste plas die er lag! Allebei onze schoenen en broeken waren kletsnat. Altijd leuk om zo de dag te beginnen.

Na de korte vergadering liepen we naar onze klassen. Nu letten we natuurlijk wel op waar we liepen. Niet dat het zoveel uitmaakte want onze schoenen en broek waren toch al nat. Toen we bij de klassen aankwamen, stonden de kleuters al op ons te wachten in de regen. Gelukkig openden de juffen snel de klasdeuren zodat ze naar binnen konden om in het droge te zitten.

Vandaag geven we allebei een klassikale wiskunde les en begeleiden we het werken in deelgroepen.

Ruth’s dag

Toen de kinderen in het droge waren, kon de dag beginnen. De juffrouw begon met het algemene onthaal en enkele korte vraagstellingen. Toen was het terug mijn beurt om in actie te schieten. Het begeleiden van een klassikale wiskundige activiteit. Wij hebben ervoor gekozen om eens te werken met een sudoku. We hebben hier nu al zoveel over geleerd (dankzij meneer Blomme) dat we het hier ook eens wilden uittesten. Gisterenavond hebben we dit dan nog vlug gemaakt met een mooi resultaat: een sudoku met verschillende vormen!
De kinderen zaten in een kring. Ik legde de grote sudoku in het midden van de kring. Zo konden alle kinderen zeker goed meevolgen. Dan legde ik de sudoku uit met een mooi verhaal en veel expressie. Zo breidde ik het uit totdat we heel de sudoku hadden gemaakt. Ik merkte wel op dat het voor sommige kinderen net iets te moeilijk was en andere kinderen waren er dan al sneller mee weg. Zo zie je maar dat je ook hier gedifferentieerd te werk moet gaan en dat er ook verschillende niveaus zijn binnen de klasgroep. Nadat de hele sudoku was opgelost, was het tijd voor een kort bewegingstussendoortje. Dankzij Sien’s Afrikaanse vertaling van het liedje: ‘Kriebelspin’ konden de kinderen zich eens goed uitleven.
Hierna begon ik de kinderen te verdelen in de verschillende deelgroepen. In de ene deelgroep moesten de kinderen vormen rijgen. In een andere deelgroep moesten ze door middel van fingerpainting vormen stempelen in de juiste kleuren zoals er op de opdrachtkaarten stonden. Nog een andere deelgroep moest vormen sorteren en in de begeleide groep moesten de kinderen een sudoku oplossen. 


Ik had mij voorgenomen om de kinderen onderling eens te laten doorschuiven. Het doorschuiven en werken in deelgroepen verliep zeer goed. Bij de begeleide groep merkte ik op dat sommige kinderen moeite hadden om de sudoku op te lossen. Ik had dan ook besloten om ze dan ook elk enkele figuren te geven. Deze konden ze dan op hun blad leggen en zo zagen ze welke figuur er overbleef en deze moesten ze dan tekenen. Er waren ook al kinderen die het zelfstandig konden en per twee werkten om de sudoku op te lossen. Dit vond ik wel knap en leuk om te zien. Dit betekent dat ze mijn uitleg hebben begrepen. Ook de kinderen naar wie ik individueel nog eens heb moeten gaan om hen wat te begeleiden, begrepen na een tijdje ook het principe van een sudoku. 


De rest van de dag verliep net zoals de dag ervoor. Behalve dat het buitenspelen op het speelpleintje werd afgelast. Dit kwam door de hevige regenbui van vandaag. De juffrouw had baie veel werk. Ze gaf mij dan ook veel extra opdrachten en als het het einde van de dag was had ik veel lessen zelf gegeven. De juffrouw deed dan ondertussen nog wat testjes met de kinderen waarvan ze nog niet echt een score had.
Ook bij Sien verliep de dag zowat net hetzelfde. Haar juffrouw had bezoek van haar vriendje en Sien moest dan ook bijna alles van die dag overnemen. Met andere woorden: we hebben bijna de volledige dag zelfstandig met wat begeleiding lesgeven.

Daarna hebben we nog wat gewerkt in de bibliotheek en dan was het weer tijd om naar huis te gaan. Jeaniva bracht ons terug thuis. Dan hebben we nog wat gewerkt voor school en voor de les die we morgen moeten geven (als het er niet meer zullen zijn).
Charlene had opnieuw super lekker gekookt. We zijn hier echt met ons gat in de boter gevallen. Na een heerlijke maaltijd hebben we nog wat gezellig rond de tafel gepraat en gelachen. Het werd nog een heel gezellige avond.
Allemaal duimen voor ons lesje(s) van morgen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten