Na een stevig ontbijt bracht Albert ons naar de school in
Klapmuts. Toen we buiten kwamen, zagen we de bui al hangen: het zal de hele dag
regenen. (Een typische dag in België) We waren vroeger dan anders op school en
moesten zelf wachten op de andere leerkrachten. We besloten ondertussen om even
naar de bibliotheek te gaan om enkele kopieën te nemen. Toen al onze kopieën
waren gemaakt, wilden we zo snel mogelijk terug naar de leraarskamer gaan. We
liepen zo snel we konden, bijna aangekomen… liepen we in de grootste plas die
er lag! Allebei onze schoenen en broeken waren kletsnat. Altijd leuk om zo de
dag te beginnen.
Na de korte vergadering liepen we naar onze klassen. Nu
letten we natuurlijk wel op waar we liepen. Niet dat het zoveel uitmaakte want
onze schoenen en broek waren toch al nat. Toen we bij de klassen aankwamen,
stonden de kleuters al op ons te wachten in de regen. Gelukkig openden de juffen
snel de klasdeuren zodat ze naar binnen konden om in het droge te zitten.
Vandaag geven we allebei een klassikale wiskunde les en
begeleiden we het werken in deelgroepen.
Ruth’s dag
Toen de kinderen in het droge waren, kon de dag beginnen. De
juffrouw begon met het algemene onthaal en enkele korte vraagstellingen. Toen
was het terug mijn beurt om in actie te schieten. Het begeleiden van een
klassikale wiskundige activiteit. Wij hebben ervoor gekozen om eens te werken
met een sudoku. We hebben hier nu al zoveel over geleerd (dankzij meneer
Blomme) dat we het hier ook eens wilden uittesten. Gisterenavond hebben we dit
dan nog vlug gemaakt met een mooi resultaat: een sudoku met verschillende
vormen!
De kinderen zaten in een kring. Ik legde de grote sudoku in
het midden van de kring. Zo konden alle kinderen zeker goed meevolgen. Dan
legde ik de sudoku uit met een mooi verhaal en veel expressie. Zo breidde ik
het uit totdat we heel de sudoku hadden gemaakt. Ik merkte wel op dat het voor
sommige kinderen net iets te moeilijk was en andere kinderen waren er dan al
sneller mee weg. Zo zie je maar dat je ook hier gedifferentieerd te werk moet
gaan en dat er ook verschillende niveaus zijn binnen de klasgroep. Nadat de
hele sudoku was opgelost, was het tijd voor een kort bewegingstussendoortje.
Dankzij Sien’s Afrikaanse vertaling van het liedje: ‘Kriebelspin’ konden de
kinderen zich eens goed uitleven.
Hierna begon ik de kinderen te verdelen in de verschillende deelgroepen.
In de ene deelgroep moesten de kinderen vormen rijgen. In een andere deelgroep
moesten ze door middel van fingerpainting vormen stempelen in de juiste kleuren
zoals er op de opdrachtkaarten stonden. Nog een andere deelgroep moest vormen
sorteren en in de begeleide groep moesten de kinderen een sudoku oplossen.
Ik had mij voorgenomen om de kinderen onderling eens te
laten doorschuiven. Het doorschuiven en werken in deelgroepen verliep zeer
goed. Bij de begeleide groep merkte ik op dat sommige kinderen moeite
hadden om de sudoku op te lossen. Ik had dan ook besloten om ze dan ook elk
enkele figuren te geven. Deze konden ze dan op hun blad leggen en zo zagen ze
welke figuur er overbleef en deze moesten ze dan tekenen. Er waren ook al
kinderen die het zelfstandig konden en per twee werkten om de sudoku op te
lossen. Dit vond ik wel knap en leuk om te zien. Dit betekent dat ze mijn
uitleg hebben begrepen. Ook de kinderen naar wie ik individueel nog eens heb
moeten gaan om hen wat te begeleiden, begrepen na een tijdje ook het principe
van een sudoku.
De rest van de dag verliep net zoals de dag ervoor. Behalve dat het buitenspelen op het speelpleintje werd afgelast. Dit kwam door de hevige regenbui van vandaag. De juffrouw had baie veel werk. Ze gaf mij dan ook veel
extra opdrachten en als het het einde van de dag was had ik veel lessen zelf
gegeven. De juffrouw deed dan ondertussen nog wat testjes met de kinderen
waarvan ze nog niet echt een score had.
Ook bij Sien verliep de dag zowat net hetzelfde. Haar
juffrouw had bezoek van haar vriendje en Sien moest dan ook bijna alles van die
dag overnemen. Met andere woorden: we hebben bijna de volledige dag zelfstandig
met wat begeleiding lesgeven.
Daarna hebben we nog wat gewerkt in de bibliotheek en dan was het weer tijd om naar huis te gaan. Jeaniva bracht ons terug thuis. Dan hebben we nog wat gewerkt
voor school en voor de les die we morgen moeten geven (als het er niet meer
zullen zijn).
Charlene had opnieuw super lekker gekookt. We zijn hier echt
met ons gat in de boter gevallen. Na een heerlijke maaltijd hebben we nog wat
gezellig rond de tafel gepraat en gelachen. Het werd nog een heel gezellige
avond.
Allemaal duimen voor ons lesje(s) van morgen!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten