Vandaag was het heel spannend want we zouden beiden de hele
dag overnemen. Ruth in de Engelse klas en Sien in de Afrikaanse klas. Voor de
schooldag begon, zetten we beiden onze klas wat klaar. De dag begon weer met PT
(beweging) die gegeven wordt door de twee turnleerkrachten. Dit kunnen we
helaas niet overnemen.
Daarna deden we het onthaal samen omdat we onmiddellijk na
het onthaal een toneeltje wilden doen als moreel verhaal. Ruth was een peer en
Sien was een appel.We introduceerden ons toneeltje met onze klaspoppen. In het toneeltje strijden de twee fruitstukken voor wie de
beste, gezondste, mooiste was. Ze geraakten in een grote discussie en ze vonden
geen oplossing. Plots had de appel een idee, ze moeten dansen om te weten wie
de beste is. We deden samen met de kleuters de vogeltjesdans en waren heel
enthousiast. Dan besloten de twee fruitstukken dat ze allebei eigenlijk even
gezond zijn en dat er in allebei evenveel vitamines zitten.
De Engelse klas ging dan terug naar hun klas. Normaal gingen
we daarna beiden de discussie doen over gezond eten. We hadden enkele leuke
opdrachten voorbereid over de voedingsdriehoek, maar de plannen waren
veranderd. Beide juffen namen de klas over na het onthaal en ze deden een
activiteit met het alfabet.
Nadien legden we onze werkjes uit. We moesten 1 werkje van
de juffen afwerken. Hierbij moesten ze hun ingekleurde fruit in een fruitmand
plakken. Bij het tweede werkje moesten ze gezonde cornflakes met een gaatje in
op een draad rijgen. Hierbij moesten ze een bepaalde rangorde volgen. Sommige
kleuters hadden hier wat moeite mee. Bij het derde werkje moesten ze appels
uitknippen. Ze moesten de appels op een blad kleven. Beginnen met een volle appel en
dan telkens appels waar een hap meer uit was. Ze moesten dus de appels
kleven van de hele appel naar het klokhuis. Als ze met alle werkjes klaar zijn,
kregen ze een peer of een appel op hun wang. Na het werken aan de tafels
mochten ze buitenspelen. Deze keer planden we geen activiteit.
Dan was het terug storrietijd. We vertelden beiden een
variatie van rupsje nooitgenoeg. De rups at eerst veel ongezonde dingen op en
daarbij had hij buikpijn maar toen kwam er een vlieg langs die hem vertelde dat
hij gezonde dingen moet eten, dan zal hij geen buikpijn hebben. Dit deed de
rups en hij had geen buikpijn na het eten van de gezonde dingen. Na het verhaal
stelden we beiden nog enkele vragen en deze konden ze heel goed beantwoordden.
Op het einde van de schooldag werden de kinderen dan weer in groepjes
verdeeld, wij gingen nog eens kijken bij het zwemmen.
Om 13u waren de lessen voor grade R weer voorbij. We
aten snel nog iets en dan gingen we met de schoolbus terug mee naar een
zwemgala in Paarl. Het was deze keer in de school Drakenstein (dit deed Sien
denken aan Harry Potter).
Ze hadden nog iemand te kort om de tijd op te nemen. Sien wilde
dit doen omdat ze het al eens gedaan had in het zwemgala in Klein Boishaai.
Sien vond het heel leuk wat ze zat naast een mevrouw die grade R doet in een
andere school. Ze praatte de hele tijd en dat was wel leuk.
Na het zwemgala brachten we onze boeken nog terug naar de bib
en gingen we nog eens winkelen. We kochten wat koeken, appels en water
als kleine voorraad voor in Wellington. Toen we thuiskwamen maakten we onze
reflectie en begonnen we met het pakken van onze valiezen.
Morgen komt Albert Hoek rond 17u om ons op te pikken. Dus we zullen morgen
afscheid moeten nemen van de kleuters, de juffen, Lilly en Emma maar dit is
gelukkig maar voor even. Op 19 april komen we nog terug naar Paarl. Onze
laatste avond van onze eerste periode in Paarl is al aangebroken. De tijd gaat
hier super snel en we hopen dat we het ook zo goed zullen hebben in Wellington
bij Albert Hoek. We kijken er al naar uit om te zien hoe ze hier les krijgen in
de universiteit. Morgen zien we ook de andere studenten, dit zal ook leuk zijn. Zo kunnen we al onze ervaringen vertellen aan de andere studenten.
We weten nog niet hoe het precies zal zijn met het internet
in Wellington dus we hopen dat we morgen terug een blogbericht kunnen plaatsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten