Vandaag stond Sien terug als eerste op. Dit doet ze elke
morgen, zodat ze nog wat tijd heeft om haar teentje te verzorgen. Jeaniva kwam
ons terug halen, haar zoontje was mee. Ze kon hem niet naar de crèche doen
omdat hij een gebroken arm heeft, dus neemt ze hem maar mee naar school.
Toen we aankwamen op school, namen we onmiddellijk enkele kopieën.
De ochtendvergadering was al bezig en we konden niet meer binnen. Rond 8.15 uur
gingen we naar onze klas. We gaan vandaag terug samen lesgeven omdat juf
Veroska terug ziek is. In de verte zagen we enkele kleuters staan aan onze
klas, als we wat dichterbij kwamen, zagen we dat we maar 8 kleuters hadden.
Oké, goed dat zal dan heel rustig zijn in de klas.
We begonnen in de klas onmiddellijk met het fototoestel te
zoeken van Sien. Die was vermist sinds gisteren. We dachten dat hij nog in de
klas ging liggen, dus we zetten alle kinderen ook aan om te zoeken. Maar geen
fototoestel te vinden. Sien gaf het onthaal, het was heel raar om aan 8
kinderen les te geven.
Daarna maakten we een kring op de mat, samen met de kleuters
speelden we een dramaspelletjes. We gaven een doos door, de kleuters moesten
fantaseren wat in de doos zou zitten. In het begin gaven wij enkele
voorbeelden. Zoals kikker, steen, vlieg, pluimpje,… De kleuters moesten
rekening houden met wat in de doos zit en op die manier de doos doorgeven. Dus
als er een kikker in de doos zat, moesten ze de doos op en neer bewegen. We
waren benieuwd of de kleuters dit zouden kunnen, vooraf dachten we dat dit niet
zo goed ging lukken. Toen we het uitvoerden, merkten we dat ze dit echt heel
goed deden. Hun gezichtje zat vol emotie en ze leefden zich helemaal in.
Na dit leuke dramaspelletje deden we beiden een
gezelschapspelletje met elk vier kindjes. Je moet ervan profiteren als je met
zo weinig bent é. Sien deed enkele spelletjes met een logiset en Ruth deed een
memorie. Plots kwam Charlène in onze klas, ze vroeg of we haar 8 kindjes ook in
onze klas wilden. Wij zeiden dat dit absoluut geen probleem, dus bracht ze haar
kindjes. De 8 kinderen van juf Fila kwamen dan ook nog. Dan hadden we een volle
klas met 24 kleuters. We verdeelden ze aan de tafels en werkten nog wat in
deelgroepen. Bij juf Ruth deden ze een memorie, bij juf Sien deden ze de
logiset en aan de andere drie tafels deden we parels rijgen, patroontjes
namaken en met blokken spelen. Dit verliep heel goed en de kleuters waren
rustig.
Het was vandaag terug wat regenachtig en bewolkt dus lag ‘de
speelplaats’ vol met plassen. Buiten spelen was dus geen optie. Dus besloten we
om naar de grote zaal te gaan. Daar legden we een tikspelletje uit aan de
kleuters. Maar de kleuters waren zo opgewonden dat ze in de grote zaal waren,
dat ze de bedoeling van tikkertje niet echt begrepen. Ze zijn het dus duidelijk
niet gewoon om dit te doen. We speelden dan nog eens wolfje hoe laat is het en
een, twee, drie piano, dit lukte veel beter.
Na drie kwartier spelen, keerden we terug naar de klas. Maar
onze klas was gesloten, Sien ging gaan kijken naar de twee klassen naast onze
klas. Daar merkte ze op dat ze in die twee klassen alleen naar een film zaten
te kijken zonder toezicht. Dit was echt zo vreemd.
In de klas aten de kleuters dan hun kos op. Als alle
kleuters klaar waren met eten oefenden we onze dansjes nog eens. Er waren drie
grade R klassen in onze klas dus konden we maar van de gelegenheid gebruik
maken om nog wat te oefenen. Zo toonden ze een voor een hun dansje aan elkaar.
Daarna waren de juffen waarvan de kinderen bij ons zaten, klaar met hun
vergadering. Dan waren we terug met acht. Sien vertelde aan juf Charlène dat ze
nergens haar fototoestel vond. Sien was bang dat ze hem gisteren in klas had
gelegd en dat er oudere kinderen hem misschien gepakt hadden. Sien had deze
morgen ook nog thuis gekeken en vond hem nergens. Charlène ging dit melden aan
het hoofd, dit moest niet voor mij, maar dat wilde ze toch liever doen.
We zetten de kleuters aan het werk aan de tafels. Bij Sien
mochten ze stempelen en bij Ruth mochten ze een gekke vorm tekenen.
Plots kwam
er een man om te vragen van wie het fototoestel weg was. Sien ging mee met de
man.
Siens fototoestel verhaal:
Ik moest gaan kijken in alle klassen of ik misschien
kinderen herkende die gisteren in mijn klas waren geweest. Maar hoe kon ik die
kinderen nu herkennen, ze lijken allemaal zo goed op elkaar. De meneer kwam
echt ook boos op de kinderen. Ik voelde mij echt schuldig. Ik zei de hele tijd:
‘Je moenie die kinder vals beskuldig nie.’ Dit probeerde ik wel te zeggen op
een vriendelijke manier. Voor het was het een grote zaak die opgelost moest
raken. Maar voor mij moest dit allemaal niet. Ik vond het wel leuk dat alle
kinderen echt meezochten en meehielpen om te weten wie gisteren in mijn klas
geweest was. De leerkracht vroeg dan ook: ‘Welke huidskleur had de jongen,
donkerbruin, lichtbruin, of blank?’ Dit vond ik een beetje een rare vraag. Heel
de school stond precies in rep en roer voor mijn fototoestel.
Daarna ging ik terug naar de klas. Er kwamen de hele tijd
grote kinderen binnen in de klas om zaken te vragen over mijn fototoestel. Ruth
was ondertussen een verhaaltje aan het vertellen aan de kleuters.
Plots kwam Charlène in de klas en vertelde ze dat Anouk en Tom
al naar huis waren. MIJN FOTOTOESTEL LAG NOG OP DE TAFEL. Ik voelde me echt zo
schuldig hierover. Ik ging onmiddellijk naar de leerkrachten en bood mijn
grootste verontschuldigingen aan. Ik vond het echt zo raar dat ik hem deze
morgen nergens zien liggen had en was er bijna zeker van dat ik hem het laatste
gezien had in de klas.
Nu ja na dit fototoestelprobleem was de schooldag voorbij.
We kregen allemaal nog een dikke knuffel van alle kindjes die we hadden
vandaag. Zo wisten we dat we ze een leuke dag gegeven hadden.
We vertrokken onmiddellijk naar de verfwinkel in Paarl samen
met Jeaniva en Charlène. De mevrouw in de winkel stelde twee soorten verf voor,
een soort waterverf en een soort olieverf. De waterverf was het goedkoopst maar
blijft niet lang dus kozen we voor de olieverf. We kochten ook nog wat
verfborstels, primer en scheurpapier. Daarna gingen we nog naar de mall om onze
inkopen te doen om eten te maken voor morgen. Daar kochten we ook nog wat
zandspeelgoed en twee koffers. De ene koffer om het zandspeelgoed voor grade R
in te steken en van de andere koffer zullen we een muziekkoffer maken vol instrumenten.
Na dit leuke uitje reden we in het kleine koekendoosje van
Jeaniva en met al onze inkopen naar huis. We benutten alle plaats die nog over
was in de auto.
Thuis werkten we nog wat voor school, reflecties en
portfolio. Tom had het kabeltje internet van hier op zijn computer aangesloten
en hij had ervoor gezorgd dat dit kabeltje wifi werd. We weten niet hoe
precies, maar dit was heel handig. Zo konden we gratis op het internet en
konden we enkele zaken doen op facebook. Heel leuk. Het nadeel is wel dat hij
dan de hele tijd aan de computer moet blijven zitten met zijn computer.
We aten ook nog heerlijke kos van Charlène en werkten nog
wat aan de muziekinstrumenten en aan de blog.
Oh jee, zo grappig van dat fototoestel, maar ook wel genant :) Lag het dan gewoon op tafel in klas? En je facebook-status komt dus van het afscheid van je 8kleuters vandaag :)
BeantwoordenVerwijderen